2010/2011 BA-IVK_VT1 Fællesfag: Videnskabsteori - 2. semester
English Title | |
Common course: Theory of Science - 2nd semester |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 5 ECTS (150 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering |
Forår
2. semester |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc. |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||
Det overordnede mål med kurset er at sætte den studerende i stand til at kunne: • se muligheder og begrænsninger i forskellige løsningsforslag på videnskabelige problemstillinger • tænke den enkelte disciplin ind i tværfaglige sammenhænge • forholde sig reflekterende til virkeligheden og til tekster • applicere teori på empiri ved analyse og tolkning af tekster • arbejde selvstændigt på basis af grundlæggende kendskab til videnskabsteori med særlig vægt på lingvistisk metode og teori, humaniora og samfundsvidenskaberne. | |||||||||||
Eksamen | |||||||||||
Videnskabsteori - 2. semester | |||||||||||
| |||||||||||
Eksamination | |||||||||||
Målbeskrivelse: Efter det første semester = studiets 2. semester skal den studerende kunne: • bestemme en given tekst/et givet tekststykke mht sproghandling og kunne gøre rede for hvad der ligger til grund for bestemmelsen • definere og med sikkerhed kunne udpege og/eller bestemme angivne sproglige fænomener primært inden for pragmatik, tekstlingvistik og/eller semantik (morfologi, syntaks samt fonetik og fonologi kan dog også inddrages), definere, udpege og/eller bestemme kategoriske og/eller modaliserede udsagn samt andre former for ytringer, og ligeledes kunne forklare hvorved de enkelte typer adskiller sig • forklare hvad der argumenteres for og eventuelt tillige imod i en given tekst/et givet tekststykke med udgangspunkt i en argumentationsmodel samt hvilke appelformer der benyttes • påpege og/eller forklare svagheder og/eller stærke sider ved en given tekst/tekstsekvens • forklare hvad der kendetegner og/eller adskiller de videnskabelige skoler og retninger der indgår i pensum • påpege og/eller forklare forskelle og/eller ligheder i to eller flere teoretiske forklaringer vedrørende samme emne | |||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||
Kurset falder i to dele, en sprogvidenskabelig del og en almenvidenskabelig del. Den sprogvidenskabelige del Faget afvikles på 2. og 3. semester, undervisningen fordeler sig ligeligt på de 2. semestre. | |||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||
Holdundervisning med gennemgang af stof samt opgavegennemgang og diskussion af løsningsforslag | |||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||
| |||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||
Syge-/omprøve | |||||||||||
Litteratur | |||||||||||
Michael Herslund & Bente Lihn Jensen (red.): Sprog og sprogbeskrivelse. Samfundslitteratur 2003. Diverse øvelser mm. uploades på CBSlearn |