2010/2011 BA-MEDIKO Kommunikationsteori- og strategi – Medieudvikling og digital kommunikation
English Title | |
Kommunikationsteori- og strategi – Medieudvikling og digital kommunikation |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 7,5 ECTS (225 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
|
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og virksomhedskommunikation |
Kursusansvarlig | |
Karl-Heinz Pogner | |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||
| |||||||||
Eksamen | |||||||||
Kommunikationsteori- og strategi – Medieudvikling og digital kommunikation | |||||||||
| |||||||||
Eksamination | |||||||||
En individuel mundtlig eksamen med gruppesynopsis. Den mundtlige eksamen varer 20 minutter. Der sættes en afleveringsfrist for synopsen af studiesekretariatet, men arbejdet med synopsen kan påbegyndes når som helst inden for denne dato. Synopsen, der i kort form skitserer en problemstilling inden for fagets pensum vha. en selvvalgt case, og som danner udgangspunkt for den mundtlige prøve, skal skrives i grupper på 4-5 personer. 4 personer skriver max 5 normalsider, 5 personer skriver max 6 normalsider. Én person skriver ved individuel aflevering max 3 sider. Synopsen indgår i bedømmelsesgrundlaget. Ved bedømmelsen af prøven indgår den studerendes stave- og formuleringsevne i bedømmelsesgrundlaget. Bedømmelsen er udtryk for en helhedsvurdering af det faglige indhold samt stave- og formuleringsevnen. Bedømmelsen foretages på baggrund af den mundtlige præstation. For syge-/omprøve gælder flg. bestemmelser: For studerende, der har deltaget i udarbejdelsen af synopsen, men ikke består eller er syg ved den mundtlige eksamen består syge-/omprøven af en ny mundtlig eksamen på baggrund af den allerede udarbejdede synopsis. Studerende, der ikke har deltaget i udarbejdelse af synopsis pga. sygdom, skal indlevere en synopsis forud for den mundtlige sygeprøve. | |||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||
Faget ”Medieudvikling og digital kommunikation” skal give de studerende indblik i historiske, organisatoriske og teoretiske forhold, der vedrører interpersonelle medier og massemedier samt digital kommunikation. Udgangspunktet er samfundsmæssige aspekter samt organisationernes forhold til – og strategiske brug af medierne. Der fokuseres bl.a. på de digitale medier (herunder Internet og Intranet) idet disse i særlig grad følges af nye muligheder og udfordringer for virksomheder, organisationer og de ”gamle” massemedier. | |||||||||
Undervisningsformer | |||||||||
Faget omfatter en forelæsningsrække og en holdøvelsesrække. I det omfang, det er muligt - tilstræbes dialogiske elementer også i forelæsningerne, men det er først og fremmest holdøvelsesundervisningen, der er grundlæggende dialogisk orienteret og forudsætter i endnu højere grad de studerendes aktive forberedelse og deltagelse. En SeminarDag/ PraksisDag fokuserer særligt på erfaringer med intranets i danske organisationer. Desuden arbejdes der jo i kommunikationsværksstederne mere praktisk og praksisreflekterende med digital kommunikation. I øvelserne uddybes forelæsningens teoretiske emner og der arbejdes derudover med cases eller undersøgelser. Cases og undersøgelser supplerer det overblik, som forelæsningsrækken giver, og/ eller udprøver forelæsningens teoretiske perspektiver og koncepter. I øvelserne afleveres der også en gruppesynopsis for at øve sig i at skrive en synopsis som oplæg for en mundtlig eksamen. Denne prøvesynopsis skrives af 4-5 studerende. For at kunne give feedback til prøvesynopsen i undervisningen, skal grupperne dannes inden for holdet. Denne prøvesynopsis er en god mulighed til at forberede sig til eksamen, som jo tager udgangspunkt i en gruppesynopsis (se nedenfor). | |||||||||
Litteratur | |||||||||
Andersen, Tim Frank og Martin Lindstrøm (31999): Mærkevarer på Internettet. København: Børsen. |