Læringsmål
|
Den studerende skal kunne:
-
Forklare indholdet i grundlæggende mikroøkonomiske begreber som fx alternativ omkostning, markedsligevægt, moral hazard, risiko aversion, diskontering og eksternaliteter.
-
Beskrive og forklare de væsentligste forudsætninger for mikroøkonomiske modeller som rationalitet, heuristiks og præferencer.
-
Forklare og grafisk illustrere indholdet i disse modeller samt udføre simple analyser.
-
Algebraisk løse simple økonomiske problemstillinger som fx nytte- og profitmaksimering, udbud lig med efterspørgsel, samt algebraisk at bestemme ligevægtsværdier af økonomiske variable som fx pris, mængde og profit. Dette både ud fra antagelser om rationel samt irrationel adfærd.
-
Vurdere hvorvidt en angivet løsning til en økonomisk problemstilling er plausibel eller relevant.
-
Numerisk anvende standard-mikroøkonomiske værktøjerj som fx priselasticitet og skalaafkast.
|
Forudsætninger
|
Ingen
|
Eksamen
|
Adfærdsbaseret Mikroøkonomi
|
Prøven i faget består af to delprøver:
|
Delprøve 1 - Multiple Choice:
|
Vægtning
|
30%
|
Vurdering
|
Skriftlig stedprøve
|
Karakterskala
|
7-trins skala
|
Censur
|
Ingen censur
|
Eksamensperiode
|
Forårstermin, Den ordinære eksamen finder sted i februar/marts. Syge-/omprøve afholdes efter de samme eksamensbestemmelser som den ordinære prøve (jf. dog studieordningens § 17, stk. 2) og finder sted i august.
|
Varighed
|
2 timer
|
Uden hjælpemidler, bortset fra lommeregnere uden kommunikationsmodul |
|
Delprøve 2 - Skriftlig stedprøve:
|
Vægtning
|
70%
|
Vurdering
|
Skriftlig stedprøve
|
Karakterskala
|
7-trins skala
|
Censur
|
Ingen censur
|
Eksamensperiode
|
Sommertermin, Den ordinære eksamen finder sted i april/maj. Syge-/omprøve afholdes efter de samme eksamensbestemmelser som den ordinære prøve (jf. dog studieordningens § 17, stk. 2) og finder sted i august.
|
Varighed
|
4 timer
|
Uden hjælpemidler, bortset fra lommeregnere uden kommunikationsmodul |
|
Eksamination
|
|
Forudsætninger for indstilling til eksamen
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik
|
Kurset tager udgangspunkt i teorier for det enkelte rationelt eller irrationelt agerende individ, husholdning og virksomheds adfærd under fuldkommen eller ufuldkommen information. Der lægges vægt på analyse af, hvorledes det enkelte individ, husholdning og virksomhed tilpasser sig ændringer i dens omverdensbetingelser. Disse ændringer kan f.eks. være i udefra givne priser, i antallet af agenter på markedet, information eller i skattesatser. Følgende emner tages op: Den rationelle og irrationelle forbrugers valg. Er den rationelle model korrekt? Individets valg under usikkerhed og over tid. Præferencer over altruisme og fairness. Kognitive begrænsninger og heuristik. Forbrugernes og virksomhedernes interaktion på et marked i ligevægt. Strategisk adfærd på markeder med flere konkurrerende virksomheder. Offentlige goder, eksternaliteter og Sociale Præferencer. |
Undervisningsformer
|
Forelæsninger og øvelser
|
Arbejdsbelastning
|
Forelæsninger
|
30
timer
|
Øvelser
|
30
timer
|
Forberedelse (herunder læsning af pensum)
|
200
timer
|
Forberedelse til og deltagelse i eksamen
|
40
timer
|
|
Litteratur
|
Endnu ikke fastsat |