Læringsmål
|
Efter endt kursus skal den studerende kunne:
-
Håndtere sandsynlighedsregningens begreber korrekt:
(a) Udregne sandsynligheder og betingede sandsynligheder i klart specificerede sandsynlighedsteoretiske problemstillinger.
(b) Udregne fordelinger af afledte stokastiske variable (transformerede fordelinger) og betingede fordelinger
(c) Udregne middelværdier og varianser for reelle stokastiske variable og kovarianser og korrelationer mellem sådanne.
-
Håndtere statistiske modeller og begreber korrekt:
(a) Identificere en relevant statistisk model (blandt dem der indgår i pensum) ud fra en verbal beskrivelse af hvorledes et forelagt datasæt er fremkommet.
(b) Foretage de relevante grafiske eller numeriske test for, om en model beskriver data tilfredsstillende.
(c) Estimere parametrene i en sådan model og foretage en vurdering af estimatorernes usikkerhed.
(d) Identificere relevante hypoteser i en sådan model ud fra en verbal beskrivelse af hva
-
Afrapportere resultaterne for såvel de sandsynlighedsteoretiske som de statistiske problemstillinger i et klart sprog, med korrekt anvendelse af de fagudtryk der knytter sig til fagene.
|
Eksamen
|
4 timers skriftlig eksamen
|
|
Vurdering
|
Skriftlig stedprøve
|
Karakterskala
|
7-trins skala
|
Censur
|
Censor
|
Eksamensperiode
|
Maj/juni og August
|
Hjælpemidler
|
Se detaljerede bestemmelser nedenfor
|
Varighed
|
4 timer
|
Alle skriftlige hjælpemidler er tilladte. Lommeregnere og computere er tilladte, dog skal trådløse modems eller andre kommunikationsformer være deaktiverede under eksamen. Hvis pc’er benyttes som skriveværktøj skal egen printer medbringes. Strøm kan ikke garanteres til eksamenen. For syge-/omprøvens eksamensbestemmelser, jf. studieordningens § 17, stk. 2, b. |
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik
|
Sandsynlighedsregning sigter mod at give forståelse af modeller for stokastiske fænomener, således at disse kan anvendes i erhvervsøkonomiske specialdiscipliner, f.eks. finansieringsteori, spilteori og kø og lagerteori. Videre danner sandsynlighedsteorien grundlag for forståelsen af statistiske principper og metoder, og hvorledes disse kan indgå som beslutningsgrundlag.
Undervisningen i statistik har til formål at give de studerende kendskab til matematisk statistiske modeller samt metoder til at analysere observerede data i lyset af en statistisk model. Der gives dels en teoretisk indføring i centrale modeller og dels et kendskab til en række konkrete standardmetoder. Der undervises på et matematisk grundlag, dvs. faget anvender væsentlige dele af matematisk analyse og lineær algebra.
Sandsynlighedsdelen indeholder en indføring i sandsynlighedsregningens basale begreber og metoder. De centrale begreber er stokastiske variable, en- og flerdimensionale fordelinger og tæthedsfunktioner, middelværdi og varians, uafhængighed og betingede fordelinger og transformationer.
I statistikdelen gennemgås teorien for analyse af kontingens-tabeller, multinomialfordelingen og Poissonfordelingen samt teorien for lineære normale modeller. Metodernes og modellernes anvendelsesområder og begrænsninger indgår som centralt element. |
Undervisningsformer
|
Forberedelse 228 SAT Undervisning 132 SAT Eksamen 90 SAT
|
Yderligere oplysninger
|
Studiesekretariatet for HA(mat.) |
Litteratur
|
Tjur, Tue (2002): Sandsynlighedsregning (forhandles af Samfundslitteratur)
Kap 1: Sandsynlighedsfordelinger og stokastiske variable Kap 2: Betingede fordelinger og uafhængighed Kap 3: Fordelinger af antal Kap 4: Middelværdi og varians Kap 5: Fordelinger på den reelle akse Kap 6: Fordelinger på reelle talrum Kap 7: Den normale fordelings teori
Tjur, Tue (2002): Statistik (forhandles af Samfundslitteratur) Kap 1: Likelihood metoden Kap 2: Estimation og testning i en binomialfordeling Kap 3: Sammenligning af to binomialfordelinger Kap 4: Estimation og testning i en polynomialfordeling Kap 5: Analyse af tosidede antalstabeller Kap 6: Poisson modeller Kap 7: Uafhængige identisk fordelte normale observationer Kap 8: Regressionsanalyse Kap 9: Ensidet variansanalyse Kap 10: Lineære normale modeller Kap 11: Successiv testning Kap 13: Generaliserede lineære modeller (NB: Kap 12 overspringes)
Dalgaard, Peter: R for MØK 2.år (Løbende notat, udsendes via kursets hjemmeside) |