Læringsmål
|
-
Forstå og modellere strategisk adfærd i situationer uden samarbejdsmuligheder:
-
Kende diverse ligevægtsbegreber og være i stand til at kunne finde sådanne ligevægte for givne spil.
-
Kende betydningen af forskellen på spil med fuldkommen og ufuldkommen information samt forskellen på spil men perfekt og imperfekt information.
-
Kende betydningen af forskellen på statiske og dynamiske spil-situationer.
-
Forstå og modellere strategisk adfærd i situationer med samarbejdsmuligheder:
-
Forstå forskellen til ikke-kooperative spil.
-
Kende til betydningen af begrebet kernen.
-
Kende de væsentligste løsningsbegreber for kooperative spil.
-
Endvidere skal de studerende være i stand til at afrapportere resultaterne i et klart sprog, med korrekt anvendelse af de fagudtryk der knytter sig til fagene.
|
|
Vurdering
|
Skriftlig stedprøve
|
Karakterskala
|
7-trins skala
|
Censur
|
Censor
|
Eksamensperiode
|
December/januar og Februar
|
Hjælpemidler
|
Se detaljerede bestemmelser nedenfor
|
Varighed
|
3 timer
|
Alle skriftlige hjælpemidler er tilladte. Lommeregnere og computere er tilladte, dog skal trådløse modems eller andre kommunikationsformer være deaktiverede under eksamen. Hvis pc’er benyttes som skriveværktøj skal egen printer medbringes. Strøm kan ikke garanteres til eksamenen. |
|
Eksamination
|
|
Forudsætninger for indstilling til eksamen
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik
|
I) Ikke-kooperative spil
Statiske spil med fuldstændig information, Dynamiske spil med fuldstændig information, Statiske spil med ufuldstændig information, Dynamiske spil med ufuldstændig information
II) Kooperative spil
TU spil
Kernen
Shapley værdien
Nucleoulus
III) 1-1matching
IV) Aksiomatisk forhandlingsteori
|
Yderligere oplysninger
|
Studiesekretariatet for HA(mat.) |
Litteratur
|
Gibbons: “Game theory”, dog ikke: Appendix 2.3B, 3.2B, 4..3C Afsnit 2.2D, 2.3E, 4.2D, 4.3B.
Keiding, H.: “Spilteori”, kap.6, 8 og 9 |