Learning Objectives
|
Den studerende skal kunne
-
producere tekster på fremmedsproget inden for de genrer, som hyppigt forekommer i virksomheder og organisatione
-
producere tekster, som overholder de vigtigste sproglige, stilistiske og formelle konventioner for de pågældende genrer
-
tilpasse målsprogsteksten til modtageren, kommunikationssituationen og tekstens funktion
-
udtrykke sig skriftligt på fremmedsproget uden fejl, der i nævneværdig grad forstyrrer kommunikationen
-
udvise indsigt i revisionsprocesser, dvs. kunne foretage tekstrevision således, at det reviderede produkt opfylder de sproglige, stilistiske og genremæssige konventioner, såfremt sprogrevision indgår i eksamensopgaven
|
|
Assessment
|
Written Exam
|
Marking Scale
|
7-step scale
|
Censorship
|
No censorship
|
Exam Period
|
December/January
|
Aids
|
Open Book, Written and Electronic Aid is permitted
|
Duration
|
4 Hours
|
Prøven er en 4 timers skriftlig stedprøve, bestående af udarbejdelse af en tekst på engelsk inden for en af de gennemgåede genrer på basis af skriftligt oplæg. Desuden kan sprogrevision af tekst på engelsk indgå.
Omfang: Besvarelsen må maksimalt fylde 1 normalside. Såfremt sprogrevision indgår, må denne maksimalt fylde ½ normalside.
Syge-/omprøve: Afholdes efter samme regler som den ordinære prøve, jf. dog studieordningens bestemmelser vedr. syge-/omprøver. |
|
Examination
|
|
Prerequisites for Attending the Exam
|
|
Course Content
|
Den studerende skal kunne genrebestemme og producere tekster på fremmedsproget inden for de forskellige genrer, der typisk indgår i virksomheders og organisationers skriftlige interne og eksterne kommunikation. Derudover skal den studerende kunne tilpasse teksterne til forskellige målgrupper, fx i forhold til kulturforskelle eller andre relevante aspekter. Endelig skal den studerende kunne bruge relevante fagtermer og skrive tekster, der overholder de vigtigste sproglige og stilistiske normer.
Der arbejdes med genrernes forskellige sproglige og stilistiske karakteristika, fx formelle krav til genren, format, sammenhæng og struktur, samt med planlægning af tekster og kontekstviden. På denne baggrund produceres der tekster på grundlag af cases og andre oplæg. Desuden arbejdes der med revision af tekster og kritisk brug af ordbøger og andre hjælpemidler samt med problemstillinger inden for grammatik, terminologi og sproglige strategier. Eksempler på tekster kan være kortere økonomiske rapporter, briefing papers, pressemeddelelser, kortere artikler til medarbejderblade eller virksomhedsprofiler. |
Teaching Methods
|
Kurset består af en kombination af holdundervisning, workshops, diskussioner, oplæg fra studerende, peer evaluation samt mundtlige og skriftlige øvelser. For at sætte kurset ind i en realistisk og praktisk sammenhæng vil en del af kurset være bygget op omkring en eller flere caseopgaver.
|
Student Workload
|
Undervisning
|
19
hours
|
Forberedelse
|
95
hours
|
Selvstændigt fagligt arbejde
|
41
hours
|
Hjemmeopgaver
|
40
hours
|
Eksamen inklusive eksamensforberedelse
|
30
hours
|
|
Literature
|
- Writing Professional Texts - Custom book fra forlaget Pearson:
- Harty, Kevin J.: Strategies for Business and Technical Writing (ISBN-13: 978-0-205-56206-0), pp. 1-20, 49-59, 115-165
- Blundel, Richard and Kate Ippolito: Effective Organisational Communication (ISBN: 978-0-273-71375-3), pp. 201-288, 349-386
- Dubicka, Iwonna and Margaret O’Keeffe: Market Leader (ISBN: 0-582-85461-X), pp. 126-127, 134-141
- Michael Swan: Practical English Usage
- Longman Dictionary of Contemporary English
- Kompendium Writing Professional Texts
|