2010/2011 BA-VTM Fagets videnskabsteori og metode
English Title | |
Fagets videnskabsteori og metode |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 7,5 ECTS (225 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
|
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og virksomhedskommunikation |
Kursusansvarlig | |
Julie Uldam | |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||
| |||||||||
Eksamen | |||||||||
Fagets videnskabsteori og metode | |||||||||
| |||||||||
Eksamination | |||||||||
Prøven har form af en mundtlig individuel eksamen (20 minutter) med udgangspunkt i en gruppesynopsis. Synopsen, der danner udgangspunkt for den mundtlige prøve, skrives i grupper af 4-5 personer. 4 personer skriver max. 5 normalseider, og 5 personer skriver max. 6 normalsider. Én person skriver ved individuel aflevering max. 3 sider. Der sættes en afleveringsfrist af for synopsen af studiesekretariatet, men arbejdet kan påbegyndes når som helst inden for denne dato. Synopsen indgår i bedømmelsesgrundlaget. Ved bedømmelsen af prøven indgår den studerendes stave- og formuleringsevne i bedømmelsesgrundlaget. Bedømmelsen er udtryk for en helhedsvurdering af det faglige indhold samt stave- og formuleringsevnen. Bedømmelsen foretages på baggrund af den mundtlige præstation. For syge-/omprøve gælder flg. bestemmelser: For studerende, der har deltaget i udarbejdelse af synopsen, men ikke består, eller er syg ved den mundtlige eksamen, består syge/omprpøven af en ny mundtlig eksamen på baggrund af den allerede udarbejdede synopsis. Studerende, der ikke har deltaget i uadbejdelse af synopsis pga. sygdom, skal indlevere en synopsis foroud for den mundtlige sygeprøve. | |||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||
I dette fag skal den studerende sættes i stand til at kunne analysere, hvordan forskellige videnskabsteorier og metoder former vores viden om verden og dermed sætter bestemte rammer for kommunikation i bredere forstand såvel som opgaveskrivning mere specifikt. | |||||||||
Undervisningsformer | |||||||||
Der vil i undervisningen blive lagt vægt på konkret at demonstrere den vinkel på en konkret case, som en videnskabsteori kan præstere. Det vil her vise sig, at man via sin videnskabsteori lægger et bestemt snit ned over sit forskningsobjekt. Dette snit står dog ikke usagt, hvorfor inddragelsen af andre videnskabsteoriers mulige kritik vil være en fortsat del af undervisningen. Denne inddragelse af en mulig kritik kan være med til at give den studerende forståelse for de videnskabelige parametre, ud fra hvilke man kan opstille egne rammer for empirisk funderede undersøgelser, der forholder sig til de implikationer som rammernes teorier og metoder fordrer. Forelæsningerne introducerer udvalgte teoretiske perspektiver inden for samfundsvidenskaberne. De tre øvelsesgange er struktureret i samarbejde med underviserne på ’Medier og digital kommunikation’, ’Ekstern kommunikation i praksis’ og ’Afsætning’, og undervises fortrinsvis af VTM’s underviser(e), og tager udgangspunkt i konkrete cases. Med udgangspunkt i to af studiets andre fag giver øvelsestimerne de studerende mulighed for at arbejde med operationaliseringen af teori ift. både kvalitative og kvantitative opgaver. Undervisningsforløbet afsluttes med en komparativ forelæsning, der samler op, sammenligner og diskuterer de forskellige videnskabsteoretiske retninger i forhold til hinanden. | |||||||||
Litteratur | |||||||||
SKAL KØBES: |