2010/2011 DIP-EE HD i Organisation og Ledelse – dynamikker og dilemmaer
English Title | |
HD i Organisation og Ledelse – dynamikker og dilemmaer |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 15 ECTS (450 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering |
Forår
|
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD 2. del - Organisation |
Kursusansvarlig | |
Susse Georg | |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||
Ved fagets afslutning forventes den studerende at kunne: Klassificere, strukturere og kombinere centrale begreber, modeller og teorier Beskrive og analysere organisatoriske problemstillinger, herunder at kunne sammenligne forskellige, mulige forklaringer herpå Opstille og vurdere forslag til løsning af de organisatoriske problemstillinger Præsentere analyse og forslag til ledelsesmæssige tiltag på en sproglig korrekt, klar, sammenhængende og reflekteret måde Den studerende præsenteres for forskellige teorier, metoder, analyseværktøjer med henblik på, at den studerende får kendskab til de underliggende præmisser herfor og dermed udvikler en dybere forståelse for teoriernes, metodernes, værktøjernes anvendelighed; samt deres styrker og svagheder. Den studerende vil få et solidt kendskab til organisationers magt-, kommunikations-, udviklings- og strategiprocesser samt til de ledelsesmæssige dilemmaer forbundet hermed og vil igennem undervisning blive i stand til at: Definere, gennemføre, sammenligne, kombinere, og evaluere analyser af eget og andres kommunikative perspektiv, konflikter i organisationer, forsvarsrutiner over for forandring samt af strategiske problemstillinger Identificere, begrunde valg af og bedømme mulige interventioner i organisationen Formidle resultaterne af egne og andres analyser til fag-fæller og ikke-specialister De kompetencer, den studerende erhverver i faget udformes i spændingsfeltet mellem klassiske og konstruktivistiske tilgange til organisation og tilfører den studerende evnen til at tænke i flere perspektiver, således at den studerende får forståelse for de dynamikker og dilemmaer, der er i forbindelse med | |||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||
Organisation og Ledelse – dynamikker og dilemmaer | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||
Dette modul bygger videre på det faglige fundament den studerende har erhvervet sig i grundmodulet og går i dybden med enkelte elementer/problemstillinger herfra såvel som med et antal nye. Mens undervisningen i grundmodulet | |||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||
De undervisningsformer, der anvendes til at formidle det faglige indhold, teoretisk såvel som praktisk, omfatter: oversigtsforelæsninger, mindre (diskussions)opgaver i timerne, case undervisning såvel som deltager-fremlæggelser, der kan eksemplificere hvorledes fagets problemstillinger udspiller sig i egne organisationer. Hertil kommer at deltagerne skal levere et antal skriftlige opgaver, som løses i perioden mellem fagets workshop-dage. En del af disse vil være til aflevering og godkendelse. Oversigtsforelæsninger giver overblik over teorien, mens de øvrige undervisningsformer skærper deltagernes evner til selv at arbejde med stoffet, både i forbindelse med andres og egen virksomhed. Undervisningen er tilrettelagt således, at det forventes at deltagerne har gjort sig bekendt med stoffet på forhånd. | |||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||
HD(O) administrationen | |||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||
Gareth Morgan (2006): Images of organization, SAGE
|