2010/2011 DIP-IB08 Strategic Forecasting
English Title | |
Strategic Forecasting |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 5 ECTS (150 SAT) |
Type | Valgfrit |
Niveau | Diplom |
Placering |
Efterår
|
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD 2. del - Afsætningsøkonomi/Udenrigshandel |
Kursusansvarlig | |
Henrik Johannsen Duus | |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||
Den studerende skal: • Have viden om, forstå og være i stand til at anvende begreber, teorier, modeller og metoder i krydsfeltet mellem fremtidsforskning, teknologi, ledelsessystem, innovation, brancher og konjunkturer. • Være i stand til at vurdere og diskutere metodemæssig validitet, reliabilitet og virkefelt for generaliseringer på basis af foretagne analyser Den studerende skal kunne: • Identificere, forstå, analysere og vurdere de strategiske udfordringer, der er forbundet med langsigtede analyser af virksomhedens uafhængige omverden. • Identificere og udvælge problemer relateret til teknologiske, strukturelle, sociale, konjunkturelle og branchemæssige ændringer og gøre dem til genstand for analyse og problemløsning på grundlag af teorier og metoder. Den studerende er i stand til: • Selvstændigt at diskutere, vurdere og kombinere disse begreber, teorier, modeller og metoder. • At analysere ved hjælp af disse begreber, teorier, modeller og metoder. • At kunne deltage aktivt i problemorienteret projektarbejde på såvel samarbejdende som individuel vis, udarbejde en rapport for en målgruppe af beslutningstagere og fremlægge analyseresultater flydende og overbevisende i såvel skriftlig som mundtlig form. Den samlede arbejdsbelastning dækker timer fordelt på undervisning, forberedelse og eksamensaktiviteter. | |||||
Eksamen | |||||
Strategic Forecasting | |||||
| |||||
Eksamination | |||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||
Undervisningen ligger kl.17.30-20 på torsdage i uge 35-41, eksamen d. 25.10. + 2./3./4.11. | |||||
Undervisningsformer | |||||
Fremmøde: Kurset baseres på en kombination af forelæsninger, gæsteforelæsninger fra ressourcepersoner fra erhvervslivet samt særlige spørgetimer med gruppevejledning på problemorienteret projektarbejde. De studerende arbejder i grupper på 4 til 6 personer, hvorunder de analyserer forhold af betydning for hinandens virksomheder. Derved opnås indsigt i flere forskellige mulige omverdenssituationer samtidigt med at vejledningsomfanget begrænses. Virtuel: Fagelementet er baseret på en kombination af virtuelle diskussioner de studerende imellem og en coach på basis af uploadede læringsmaterialer og opgaver. Der arbejdes både individuelt og i grupper. De studerende vil løbende igennem forløbet skulle fortolke materialet og videreformidle dette skriftligt til deres medstuderende. De studerende arbejder i grupper på 4 til 6 personer, hvorunder de analyserer forhold af betydning for hinandens virksomheder. Derved opnås indsigt i flere forskellige mulige omverdenssituationer samtidigt med at vejledningsomfanget begrænses. | |||||
Litteratur | |||||
Meddeles senere. |