2010/2011 DIP-II Globalisering – de ledelsesmæssige udfordringer
English Title | |
Globalisering – de ledelsesmæssige udfordringer |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 5 ECTS (150 SAT) |
Type | Valgfrit |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
Lørdag den 27. august 2011 Fredag den 16. september 2011 Lørdag den 1. oktober 2011 Fredag den 14. oktober 2011 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Min. antal deltagere | 25 |
Maks. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HD 2. del - Organisation |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Udbydes under åbent universitet-Udbydes under åben uddannelse. | |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Fagets måle er at give de studerende kompetencer til at kunne identificere, analysere og udvikle forslag til udbedring af organisatoriske og ledelsesmæssige problemstillinger i globale virksomheder. Efter at have gennemført faget skal de studerende kunne
| |||||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||||
Udbydes til alle HD studerende | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Formålet med dette fag er, at gøre de studerende bevidste om globaliseringens konsekvenser for organisering og ledelse og styrke de studerendes kompetencer til at håndtere de nye ledelsesmæssige udfordringer, ved at lære dem at analysere og stille forslag til ledelsesmæssige interventioner baseret på relevant teori. Udgangspunkter er, at fremtidens ledere vil møde konsekvenser af den igangværende globalisering på en hel anden måde, end man har været vant til før i tiden. De vil opleve en verden, hvor behov og netværkseffekter ændrer sig hurtigt og radikalt, hvor globale behov tilfredsstilles på mange nye og kreative måder, hvor værdikæder splittes ad og samles på helt nye måder, hvor løsningen af de enkelte dele af en værdikæde er spredt globalt, hvor ledelse, kommunikation og samarbejde i høj grad bliver virtuel og multikulturel, hvor grænsen imellem konkurrenter og samarbejdspartnere bliver udflydende og hvor små virtuelle virksomheder konkurrer og samarbejder på lige fod med de store og etablerede virksomheder. Dette kræver en ny orientering af de traditionelle organisations- og ledelsesfag - strategi, organisationsstruktur, kultur, kommunikation og ledelse, og derfor vil der blive fokuseret på de dele af teorierne, som er særligt relevante i en globaliseret verden. Teorierne vil blive behandlet på en måde, der gør dem relevante for fremtidens ledere, og som gør de studerende i stand til at vurdere teoriernes styrker og svagheder, at vælge relevante teorier, at gennemføre analyser og at foreslå ledelsesmæssige interventioner i en globaliseret verden. | |||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Undervisningen vil blive baseret på dialogbaserede forelæsninger, case opgaver, hold diskussioner og øvelser og gruppearbejde i mindre grupper. Kurset vil blive baseret på en høj grad af studenterinvolvering og individuel- og gruppeforberedelse imellem timer. | |||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||
HD(O) administrationen | |||||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||||
Kompendium med artikler og uddrag af bøger (foreløbig liste)
Supplerende bøger (ikke pensum) Letlæste og populære bøger, som giver en fornemmelse af globaliseringens udvikling
|