2010/2011 DIP-ITO1 IT Operations
English Title | |
IT Operations |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 5 ECTS (150 SAT) |
Type | Valgfrit |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
Fredag 8.00-11.30/13.20 i ugerne 36,38,40,44,46 og 48 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD 2. del - Økonomistyring og Procesledelse |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||
Viden • På det teoretiske plan opnår de studerende en forskningsbaseret viden omkring virksomheders forretningsgange og aktivitetsområder samt om hvordan man udarbejder en business case for et aktivitetsområde m.h.p. at identificere, analysere og foreslå IT løsninger til effektivisering og udvikling af aktivitetsområdet. • På det praktiske plan opnår de studerende en indsigt i hvordan en lang række operationelle IT systemer kan understøtte virksomhedens aktiviteter. Det drejer sig om IT systemer til håndtering af • Customer Relation Management, E-commerce, Supply Chain Management, Supply Relation Management, Product Lifecycle Management, Enterprise Resource Planning, Business Intelligence og Data Warehouses. • Ved at træne de studerende i at udarbejde business cases indenfor virksomhedens forskellige aktivitetsområder er det fagets ambition at de studerende skal kunne forstå og reflektere over IT applikationernes teoretiske og praktiske anvendelighed. Færdigheder De studerendes centrale færdigheder omfatter at kunne: • Anvende fagets modeller til konceptualisering af virksomheden som en værdikæde, et sæt af forretningsgange og et sæt af aktivitetsområder til at identificere muligheder for effektivisering og kvalitetsforbedringer indenfor disse områder gennem anvendelse af relaterede IT applikationer. • Anvende fagets modeller og redskaber til generelt at kunne foreslå IT understøttende værktøjer til effektivisering og forbedring af organisationens virke. • Vurdere organisationers IT behov og løsningsmuligheder ud fra såvel et teoretisk som et praktisk grundlag og med afsæt heri kunne begrunde og vælge relevante IT applikationer • Formidle IT relaterede problemstillinger og løsninger til både andre IT sagkyndige og til ikke specialister idet arbejdet med IT ofte fordre formidling og samarbejde på tværs af funktioner og ledelsesområder. Kompetencer De studerendes centrale kompetencer består i at kunne: • Håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer omkring identifikation af IT behov, udvælgelse af IT systemer samt implementering af disse i specifikke organisatoriske sammenhænge. • Indgå selvstændigt i fagligt samarbejde på tværs af funktioner og ledelsesniveauer med en professionel tilgang til identifikation og løsning af IT behov. • Identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring og opdatering af viden omkring IT applikationer. Eksamensmål For at opnå karatkeren 12 skal den studerende kunne: • Forklare fagets centrale modeller og teorier, som anført i fagbeskrivelsen. • Anvende disse modeller til analyse og/eller finde løsninger på empiriske/praktiske problemstillinger med udgangspunkt i virksomhedseksempler og/eller cases. • Vurdere fagets forskellige teorier og modeller med henblik på at diskutere deres styrker og svagheder. | |||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||
IT Operations | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||
Formål Indhold Faget lægger ud med at introducere virksomheden som et system af forretningsgange og værdi skabende aktivitetsområder samt hvorledes man kan arbejde med business cases omkring de enkelte aktivitetsområder med henblik på at finde optimale IT løsninger. Med udgangspunkt i virksomhedens værdi skabende aktivitetsområder ser vi bl.a. på følgende IT applikationer:
| |||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||
28 lektioner | |||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||
Tekstbog: AvrahamShtubandReuvenKarni(2009) ERP: The Dynamics ofSupplyChainandProcessManagement: The Dynamics of Operations Management, Springer,ISBN: 0387745238, 298 pages Artikler: AndersBarlach&JespeSimonsen (2008) Effectspecificationsas an Alternative toUseCases Kapitel i bog:Asproth, A, K. Axelsson, S.C. Holmberg, C. Ihlström, and B. Sundgren (Eds.):Proceedingsof the31stInformation Systems Research Seminar in Scandinavia, IRIS 31, Public systems in the future – possibilities,challengesand pitfalls, Åre, Sweden, August 10-13,2008 Business case model for digitaliseringsprojekter & vejledning til business case model for digitaliseringsprojekter, udarbejdet af DenDigitaleTaksforcefor regeringen, KL og Danske Regioner. HenrikFaarup(2008) Business casen som ledelsesværktøj– råd og erfaringer Børsens Forlag A/S Nigel Melville, KennethKraemerandVijayGurbaxani(2004) InformationTechnologyandOrganizationalPerformance: AnIntegrativeModel of IT Business MIS Quarterly, Vol. 28, No. 2 (Jun., 2004), pp. 283-322Published Pries-Heje, Lene & YvonneDittrich(2009) ERPimplementationas design:LookingatPDformeanstofacilitateknowledgeintegration Scandinavian Journal of Information Systems Pries-Heje, Lene (2009) Re-conceptualizingERPimplementationas anarticulationprocess TheIFIPinternationalconferenceonresearch andpracticalissuesofenterpriseinformation systems (CONFENIS2009), Gyor, Hungary QingHu and C.DerrickHuang (2006) UsingtheBalancedScorecardtoAchieveSustainedIT-BusinessAlignment: A case Study Communications of the Association for Information Systems (Volume17 2006) 181- 204 |