2010/2011 DIP-LAF1 Ledelse af Forandringsprocesser
English Title | |
Ledelse af Forandringsprocesser |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 5 ECTS (150 SAT) |
Type | Valgfrit |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
Fredag 8.00-14.15 i ugerne 35,39,43 og 47 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD 2. del - Økonomistyring og Procesledelse |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||
Viden • Den studerende opnår forskningsbaseret viden om teori, metode og praksis for ledelse af forandring gennem indføring i fire tilgange til ledelse af forandringer: En beslutningsorienteret/rational tilgang, en interessenttilgang, en konflikttilgang samt en kommunikationstilgang. Indenfor hver af disse fire tilgange bibringes de studerende en viden om dels hvordan forandringsprocesser forløber og kan anskues og dels hvilke muligheder og begrænsninger, der er for ledelse/intervention. • Ved at arbejde med fire forskellige tilgange til organisatoriske forandringer får de studerende mulighed for at forstå og reflektere over mulighederne og begrænsningerne ved de enkelte forandringsværktøjer i forhold til teori og praksis. Færdigheder De studerendes centrale færdigheder omfatter at kunne: • Anvende fagets fire forskellige videnskabelige perspektiver på organisationer til at tilrettelægge forandringsprocesser i organisationer, så de forløber så hensigtsmæssigt så muligt samt generelt kunne forstå organisatoriske forandringsprocesser og kunne se muligheder og begrænsninger for at kunne intervenere i disse. • Vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger omkring organisatoriske forandringer samt begrunde og vælge relevante analyse- og løsningsmodeller for tilrettelæggelse, ledelse og intervention i disse. • Indgå i organisatoriske forandringsprocesser og her formidle de faglige problemstillinger og løsningsmodeller, der er for at organisere og lede disse på tværs af både funktioner og ledelsesniveauer til såvel fagfæller som ikke-specialister. Kompetencer De studerendes centrale kompetencer består i at kunne: • Håndterer organiseringen og ledelsen af organisatoriske forandringsprocesser som af natur er både komplekse og udviklingsorienterede. • Indgå i samarbejde på tværs af funktioner og ledelseslag omkring organisering, ledelse og gennemførelse af organisatoriske forandringer med en professionel tilgang. • Kunne identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige organisatoriske sammenhænge. Eksamensmål For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne: • Forklare fagets centrale begreber, modeller og teorier, som anført i fagbeskrivelsen. • Anvende disse modeller til analyse og/eller finde løsninger på empiriske/praktiske problemstillinger med udgangspunkt i virksomhedseksempler og/eller cases. • Vurdere fagets forskellige begreber og modeller med henblik på at diskutere deres styrker og svagheder. | |||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||
Ledelse af Forandringsprocesser | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||
Formål Indhold
| |||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||
28 lektioner | |||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||
|