2010/2011 DIP-PROJ1 Projektledelse og Projektstyring
English Title | |
Projektledelse og Projektstyring |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 5 ECTS (150 SAT) |
Type | Valgfrit |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
Torsdag 17.10-20.40 i ugerne 35,37,39,41,44,46 og 48 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD 2. del - Økonomistyring og Procesledelse |
Kursusansvarlig | |
Merete Permin | |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||
Viden • De studerende får en forskningsbaseret viden om teori, metode og praksis indenfor projektledelse og projektstyring bl.a. ved at se på projektledelse og projektstyring ud fra et traditionelt rationelt perspektiv, et situationsbetinget perspektiv samt ud fra et løst koblet perspektiv. • De studerende skal her kunne forstå og reflektere over, hvilke betydninger de traditionelle projektstyringsredskaber får i en verden præget af høj grad af forskellighed, flertydighed, usikkerhed og uforudsigelighed. De temaer, redskaber og metoder indenfor projektstyring som de studerende får viden om ud fra forskellige perspektiver er bl.a. mulighederne for projektplanlægning, projektimplementering, projektforankring, projektlederrollen samt projektporteføljestyring og -innovation. Færdigheder De studerendes centrale færdigheder omfatter at kunne: • Anvende fagets videnskabelige perspektiver og metoder til at organisere og lede projekter i en organisatorisk kontekst samt generelle færdigheder i at kunne optræde som projektleder og tilrettelægge projektarbejde gennem brug af fagets modeller og metoder. • Vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger omkring projektledelse og projektstyring samt kunne vælge relevante analyse- og løsningsmodeller i forhold til den organisatoriske kontekst hvori projektledelsen og projektstyringen finder sted. • Formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller omkring projektledelse og projektstyring til såvel fagfæller som ikke-specialister Kompetencer De studerendes centrale kompetencer består i at kunne: • Håndtere komplekse og udviklingsorienterede opgaver og situationer i forbindelse med projektarbejde og projektledelse i en organisatorisk/arbejdsmæssig sammenhæng. • Indgå selvstændigt og professionelt i et fagligt og tværfagligt organisatorisk samarbejde idet projekter typisk findes i disse sammenhænge. Denne kompetence understøttes bl.a. gennem fokus på forskellige teoretiske perspektiver og gennem fokus på projektlederrollen. • Identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forbindelse med projektledelse og projektstyring Eksamensmål For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne: • Forklare fagets centrale begreber, modeller og teorier, som anført i fagbeskrivelsen. • Anvende disse modeller til analyse og/eller finde løsninger på empiriske/praktiske problemstillinger med udgangspunkt i virksomhedseksempler og/eller cases. • Vurdere fagets forskellige begreber og modeller med henblik på at diskutere deres styrker og svagheder. | |||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||
Projektledelse og Projektstyring | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||
Formål Indhold
| |||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||
28 lektioner | |||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||
|