2010/2011 DIP-STRA Strategisk Ledelse
English Title | |
Strategisk Ledelse |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 5 ECTS (150 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering |
Forår
|
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD 2. del - Økonomistyring og Procesledelse |
Kursusansvarlig | |
Stig Hartmann | |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||
Viden • På det teoretiske plan giver faget de studerende en forskningsbaseret viden om forskellige teoretiske perspektiver af såvel organisatorisk som erhvervsøkonomisk karakter til analyse af organisationernes strategiske situation og strategiske muligheder. • På det praktiske plan opnår de studerende en viden om en række strategimodeller og strategibegreber, samt om hvordan disse indgår i udviklingen af strategier i en strategisk planlægningsproces. Derudover opnår de studerende en viden om, at strategier i praksis også kommer til verden via ikke intenderede handlinger og ’emergent’ processer. • Fagets modeller, begreber og processer giver de studerende mulighed for at forstå og reflektere over forretningsmæssige og organisatoriske handlinger i en strategisk sammenhæng. Færdigheder De studerendes centrale færdigheder omfatter at kunne: • Identificere centrale strategiske problemstillinger for organisationer og brancher. • Anvende modeller, begreber og processer til gennem analyser at fremkomme med strategiske løsningsforslag på identificerede strategiske problemer. • Forholde sig kritisk til virksomheders forretningsstrategier og fremkomme med forslag til ændringer. • Se og forstå operationelle handlinger og initiativer i en strategisk sammenhæng dvs. i en overordnet, holistisk og langsigtet sammenhæng • Formidle strategiske problemstillinger i tilknytning til gennemførte strategiske analyser. Kompetencer De studerendes centrale kompetencer består i at kunne: • Identificere og forstå virksomheders strategiske situation. • Identificere, analysere og fremkomme med løsningsforslag til håndtering af komplekse og udviklingsorienterede strategiske problemstillinger gennem anvendelse af fagets begreber, modeller, processer og perspektiver. • Indgå i samarbejde på tværs af organisationen og med organisationens øverste ledelse med henblik på at løse strategiske problemstillinger for hele organisationen. • Identificere eget læringsbehov og strukturere egen læring i praksis indenfor strategiområdet. Eksamensmål For at opnå karaktern 12 skal den studerende kunne: • Forklare fagets centrale begreber, modeller og teorier, som anført i fagbeskrivelsen. • Anvende disse modeller til analyse og/eller finde løsninger på empiriske/praktiske problemstillinger med udgangspunkt i virksomhedseksempler og/eller cases. • Sammenligne fagets forskellige teorier og modeller med henblik på at diskutere deres styrker og svagheder. | |||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||
Strategisk Ledelse | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||
Formål | |||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||
30 lektioner | |||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||
Johonson, Scholes & Whittinton: ”Exploring strategy – text” ninth edition, Pearson Education 2010 |