2010/2011 DIP-UU Management innovation & organisatorisk design
English Title | |
Management innovation & organisatorisk design |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 5 ECTS (150 SAT) |
Type | Valgfrit |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
Lørdag den 27. august 2011 Fredag den 16. september 2011 Lørdag den 1. oktober 2011 Fredag den 14. oktober 2011 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Min. antal deltagere | 25 |
Maks. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HD 2. del - Organisation |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Udbydes under åbent universitet-Udbydes under åben uddannelse. | |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Den studerende skal:
| |||||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||||
Dette valgfag udbydes KUN til de HD-O studerende | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Spørgsmålet om organisatorisk design og redesign aktualiseres af nutidens komplekse, dynamiske og globaliseret økonomi. Trods vigtigheden af organisatorisk design for virksomhedens strategiske udvikling, er dette på mange måder et overset emne. Faget beskæftiger sig således med, hvordan nye teoretiske og empiriske indsigter kan bruges til at forbedre organisationens ’performance’. Tilgangen hertil betegnes ofte som ’management innovation’, og sammenlignet med teknologisk innovation er der skrevet væsentlige mindre om ’management innovation’, til trods for at dette område synes at være af stor betydning for realisering af virksomheders strategiske målsætning. I undervisningen præsenteres de studerende indledningsvist for forskellige konventionelle organisationsteoretiske tilgange til at forstå ledelsesinnovation og organisatorisk design – en rationel, en institutionel, og en kulturel. Dette danner således rammen for en socio-materiel forståelse af, hvorledes organisatoriske design processer forløber. Trods alle intentioner, ender resultaterne af mange organisatoriske design processer at være nogle andre end de intenderede. Faget søger at give nogle mulige forklaringer herpå. | |||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||
HD(O) administrationen | |||||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||||
Pensum– et kompendium af artikler, heriblandt: Birkinshaw, J., Hamel, G. & Mol, M. J. (2008). Management Innovation. Academy of Management Review, Vol. 33, No. 4, 825–845. Carlile, Paul R. (2002). A pragmatic view of knowledge and boundaries: Boundary objects in new product development. Organization Science, Vol. 13, No.4, pp.442-455. Hamel, G. Levitt, B. and J.G. March (1988) Organizational learning, Annual Review of Sociology 14, pp. 319-340. March, James G. (1991) Exploration and exploitation in organizational learning. Organization Science 2(1):71-87. Orr, Julian (1998) Images of work. Science,Technology,& HumanValues43(4):439-455 |