2010/2011 DIP-VVER Virksomhedens eksterne regnskab
English Title | |
Financial Accounting |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 5 ECTS (150 SAT) |
Type | Valgfrit |
Niveau | Diplom |
Placering |
Efterår
Undervisningen finder sted mandage og/eller onsdage |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD 2. del - Regnskabsvæsen |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Udbydes under åbent universitet-Udbydes under åben uddannelse. | |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Forudsætninger | |||||||||||||||
Faget kan ikke følges af HD(R) studerende | |||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||
Virksomhedens eksterne regnskab | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||
Fagets mål. Fagets overordnede formål er at give de studerende kompetencer indenfor ekstern rapportering. Dels en forståelse på makroniveau af de økonomiske konsekvenser offentliggørelse af oplysninger om indtjenings-, formue- og finansieringsforholdene i over 200.000 danske erhvervsvirksomheder har for samfundsøkonomien(ressourceallokering, indkomstfordeling, vækst mv.) Dels en dyberegående viden på mikroniveau knyttet til den enkelte virksomhed og dens eksterne rapportering. På basis af koalitionsmodellens interessegrupper diskuteres særinteresser, styrkeforhold, informationsasymmetri mv. mellem ledelsen som regnskabsproducent og investorer, kreditorer, lokalsamfund mv. som regnskabsbrugere. En særlig kompetence bibringes de studerende i relation til tolkning af informationsværdien af den eksterne årsrapport og dens bestanddele: årsregnskab, ledelsesberetning og supplerende beretning. For at opnå denne kompetence kræves viden om årsregnskabets teoretiske fundament og det regelsæt, der vedrører definition, indregning, måling og præsentation af hovedposter i balance og resultatopgørelse. Fagets indhold. Faget beskæftiger sig med følgende 4 problemkredse:
| |||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||
Holdundervisning, der dels omfatter dialogforelæsninger med tilhørende opgaver/cases, som knytter sig til sammenhængen mellem teori og praksis, dels en række øvelser. | |||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||
Studiesekretær: Undervisning: | |||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||
Jens O. Elling "Finansiel rapportering - teori og regulering" Gjellerups forlag |