2010/2011  KAN-CMJ_J45  Kapitalmarkedsret (Fonds- og selskabsret)

Financial Law (Foundation Companies)

Point 7,5 ECTS (225 SAT)
Type Valgfrit
Niveau Kandidat
Placering Efterår
Uge 36-41,43-50:torsdag,8.00-9.40
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og erhvervsjura
Lennart Lynge Andersen - lya.ckk@cbs.dkSecretary Sussie Lund Hansen - slh.jur@cbs.dk
Fagområde/Category
  • Erhvervsjura/Business Law

Udbydes under åbent universitet-Udbydes under åben uddannelse.
Sidst opdateret den 29 maj 2012
Fagets udvikling af personlige kompetencer:
Den studerende vil tilegne sig viden med hensyn til, at anvende juridisk metode til at analysere grundlæggende juridiske problemstillinger med inddragelse af relevante retskilder i relation til ovennævnte emner ved inddragelse af relevante retskilder i form af domme og lovgrundlag.
Den studerende vil tillige lære, at arbejde systematisk om med rette sondringer i relation til fondsretlige samt selskabs- og kapitalmarkedsretlige problemstillinger.
Målbeskrivelse:
Den studerende skal kunne redegøre for og anvende de fonds-, selskabs og kapitalmarkedsretlige regelsæt, der er blevet gennemgået.
Den studerende skal kunne forklare fonds-, selskabs- og kapitalmarkedsretlige begreber.
Den studerende skal kunne redegøre for forskelle i de forskellige typer af finansielle selskaber og fonde.
Den studerende skal kunne redegøre for forskelle i reguleringen af finansielle virksomheder og fonde.
Den studerende skal være i stand til at identificere tilfælde, hvor der er tvivlsomt, hvilket regelsæt, der finder anvendelse, herunder argumentere for valg af løsning.
Forudsætninger
Bestået HA(jur.) eller tilsvarende.
1-døgns case
Eksamensperiode Vintertermin
Eksamination
Afholdes som 1-døgns case, hvor den studerende skriftligt besvarer 1 ud af 3 opgivne spørgsmål, der udleveres 24 timer før. Besvarelsen må maksimum fylde 5 sider. Omprøven afholdes mundtlig med 20 min. forberedelse. Alle hjælpemidler er tilladte under begge eksamener.
Forudsætninger for indstilling til eksamen

Formålet med faget er at give de studerende en solid viden om udvalgte juridiske problemer inden for kapitalmarkeds- og selskabsretten samt fondsretten. Endvidere gives indsigt i samspillet mellem kapitalmarkeds- og selskabsretten.

Lennart Lynge Andersen: Lærebog i fondsret, (2010).

Lennart Lynge Andersen & Peer Schaumburg-Müller: Finans Selskabsret – samspillet mellem selskabsret og kapitalmarkedsret (2010)

Lennart Lynge Andersen & Peer Schaumburg-Müller: Tegning og Fuldmagt – nogle hovedspørgsmål (2010)