2010/2011  KAN-CMP_VKP  Soundscapes, terapihaver og brugercentreret design: Psykologiske sammenhænge mellem adfærd og kontekst

Point 7,5 ECTS (225 SAT)
Type Valgfrit
Niveau Kandidat
Placering Forår
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi
Gitte Skou Petersen - gsp.inf@cbs.dkSecretary Annie Olesen - ao.inf@cbs.dk
Fagområde/Category
  • Informatik/Information Systems
Sidst opdateret den 29 maj 2012
Fagets udvikling af personlige kompetencer:

Kurset vil sætte den studerende i stand til at anvende forskellige teoretiske tilgange som værktøjer til at diskutere, analysere, designe og evaluere konkrete psykologiske sammenhænge mellem teknologi og kontekst, som de findes ifm. f.eks. it-systemer og arbejdspladser. Den studerende vil udvikle sin evne til at forholde sig både analytisk og problemløsende til konkrete problemstillinger, der opstår i arbejdet med teknologi, kontekst og menneskelig adfærd.
  • Forklare de enkelte teorier om kontekst og adfærd
  • Kunne identificere og forklare teoretiske nøgle-begreber og faktorer om kontekst og adfærd.
  • Kunne forklare den praktiske relevans af teoretiske nøgle-begreber og faktorer via praktiske eksempler
  • Kunne anvende et eller flere teoretiske nøgle-begreber eller faktorer som værktøjer i forbindelse med analyse, design eller evaluering af en given teknologi og dens kontekst
  • Kunne diskutere og præsentere resultaterne af anvendelsen af en eller flere psykologiske teorier som værktøjer ved analyse,design eller evaluering af en given teknologi og dens kontekst
Eksamen
20 minutters mundtlig eksamen med synopsis, der udarbejdes i grupper á max 5 studerende. Synopsen må have et omfang af max 5 nor
Eksamensperiode Maj/juni

Dette kursus er en introduktion til kontekstens psykologi. Kontekstens psykologi belyser, hvordan design og indretningen af vores nære fysiske omgivelser – teknologi og rum – påvirker menneskelig adfærd. Kurset vil via praktiske eksempler som it-systemer, åbne kontorlandskaber, hospitalsindretning og terapihaver analysere, hvorfor en nødvendig forudsætning for brugercentreret design er at have teoretiske værktøjer til at forstå sammenhængen mellem menneskelig adfærd og kontekst. Målet med kurset er at give de studerende en praktisk anvendelig værktøjskasse med relevant psykologisk viden, som kan anvendes til brugercentreret design af it-systemer, teknologi og rum.

Forelæsninger, samt gruppeøvelser med fremlæggelser
Litteratur

Dourish, P. (2004) Where the action is. The MIT Press

Frandsen, A.K et al (2009) Helende arkitektur. Institut for Arkitektur og Design Skriftserie nr. 29