2010/2011 KAN-FIPR Filosofi i praksis
English Title | |
Filosofi i praksis |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 5 ECTS (150 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
|
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi |
Kursusansvarlig | |
Ole Bjerg | |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||
Efter at have fulgt Filosofi i praksis forventes den studerende at være i stand til:
| |||||
Eksamen | |||||
Filosofi i praksis | |||||
| |||||
Eksamination | |||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||
Filosofi i Praksis udgør et af overbygningens to faste fag. Faget tager den opgave på sig at belyse de muligheder og udfordringer, der er forbundet med at omsætte og anvende filosofisk viden og refleksion i praksis. Det er med andre ord et fag, der sætter fokus på spørgsmål om omsættelighed, og som skal få jer til at tænke over jeres faglighed og over, hvordan I konkret kan anvende denne faglighed. Ikke blot i en erhvervsøkonomisk/organisatorisk kontekst (efter endt studie), men også i de opgaver og analyser, der skal arbejdes med på studiet. Filosofi i Praksis er således også overbygningens metodefag. Fagets omdrejningspunkt er den filosofiske faglighed, der arbejdes med på studiet. Faget er tænkt som en løbende dialog mellem undervisere og studerende om, hvordan filosofiske indsigter, teoretisk viden og refleksivitet kan omsættes i praksis. Det er en problemstilling, som er relevant på de fleste samfundsvidenskabelige og humanistiske uddannelser, men som accentueres på FLØK/Cand.merc.(fil.) grundet uddannelsens høje teoretiske niveau. Selv om faget lægger vægt på at belyse refleksivitet og praksis som begreber, er dets grundtanke, at praksis er noget man bedst nærmer sig gennem handling. Derfor er der i faget indlagt en række praktiske opgaver, som i skal løse individuelt og i grupper. | |||||
Undervisningsformer | |||||
Kurset består af tre elementer, og der veksles i undervisningen mellem disse: Lektionerne 1, 3, 4, 5, 7 og 13 tager udgangspunkt i filosofiske problemstillinger og tekster, som behandles i dialog mellem underviser og studerende. Lektionerne 2 og 6 tager udgangspunkt i en case, som analyseres og løses i plenum af underviser og studerende i fællesskab. Lektionerne 9 til 12 tager ligeledes udgangspunkt i en case, som i imidlertid skal analyseres og løses af de studerende i grupper. Formålet med denne kursusstruktur er at de studerende, sideløbende med at de erhverver sig nogle metodiske redskaber til at arbejde filosofisk med erhvervsøkonomiske problemstillinger, får mulighed for at afprøve disse redskaber. Pensum i kurset er forholdsvis begrænset. Til gengæld består eksamen af tre opgaver, som de studerende forventes at løse i løbet af kurset. Formålet med denne prioritering er at stimulere de studerende til løbende at arbejde aktivt med det stof, som de præsenteres for i kurset. | |||||
Litteratur | |||||
Lektion 1: Introduktion: Hvad er filosofisk metode? Hvad kan en FLØK’er Johnson, P. & Duberley, J. (2003): Reflexivity in Management Research. Journal of Management Studies, vol. 40/5: 1279-1303. Schön, D.A. (1983): The Reflexive Practitioner – How Professionals Think in Action (21-75 + 236-266). USA: Basic Books. [NB. Findes på dansk, men i en mindre god oversættelse.] Lektion 2: Case: Microfinance Barinaga, Ester (2010): Introducing Micro-finance in Sweden to work with vulnerable groups. Unpublished Lektion 3: Sociologisk Metode Bjerg, O (2006): De sociologiske metoders epistemologi, i: Sociologiske Metoder – Fra teori til analyse i kvantitative og kvalitative metoder. København: Forlaget Samfundslitteratur: 11-28 Lektion 4: Den Filosofiske Spørgen I Heidegger, M. (1927): Væren og Tid. Forord + §1-§4 Heidegger, M (1935): Kunstværkets oprindelse. 21-25 +38-43 Lektion 5: Den Filosofiske Spørgen II Bryant, Levi R. (2008): Empiricism and the Search for the Conditions of Real Experience, in: Difference and Givenness. Evanston: Northwestern University Press: 15-48 Lektion 6: Case: Menneskelighed, handlekraft og nytænkning i TrygVesta Sønderskov, Thomas Stengade (2010): Introduktion og kapitel 3 i PhDafhandling. (30-40 sider) Lektion 7: Filosoffen som konsulent og konsulenten som terapeut Interview med Anders Fogh Jensen (2009): Den filosofiske samtale - Om filosofiens rolle i den narrative samtale (16 sider). I projektsamfundet er frihed en pligt. DJØF-bladet 2008 (4 sider) Lektion 9-12: Case: Flyvbjerg, Bent (1996), Rationalitet & Magt, Akademisk Forlag, side 137-158 (21 sider) Rendtorff, Jakob (2007), Teknikker i Samfundsvidenskaberne, side 242-259 (17 sider) Lektion 13: Filosoffen som kritiker Center for Vild Analyse (2009): 100 vilde analyser. Forlaget Findes (udvalg på ca. 30 sider) |