2010/2011 KAN-HRM_HR Human Resource Development
English Title | |
Human Resource Development |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 7,5 ECTS (225 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
|
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc. |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||
Ved fagets afslutning bliver de studerende afprøvet i kritisk, selvstændig refleksion over fagets grundtemaer i forhold til den kontekst hvori de befinder sig. Målet med faget er at lægge kimen til den reflekterende HRD praktiker. Det forventes, efter sidste forelæsning, at de studerende kan forstå og fortolke fagets indhold ved hjælp af HRD faglige, teoretiske modeller og redskaber, sætte dette i relation til HRM linjens fag 1 - samt forstå og forklare fagets placering og berettigelse i en forretnings- og samfundsmæssig kontekst. Mere abstrakt forventes den studerende, som en musiker med sit nodeblad, umiddelbart at kunne læse og, straks derpå, begynde at spille efter dette. Der skal således demonstreres helt konkret HRD viden som afsæt til at kunne analysere historiske, nuværende og kommende lærings- og kompetencevedligeholdelses- og udviklingsbehov. Altså en bevægelse mellem reproduktion (de tre nederste trin på Blooms taxonomi) og produktion (de tre øverste trin på Blooms taxonomi). Mere konkret betyder det, at den studerende skal have tilegnet sig et overblik over HRD feltet, som sætter vedkommende i stand til overordnet at kunne bidrage med evidensbaseret indhold i forhold til teoretisk planlægning og praktisk gennemførelse af udvikling af de menneskelige ressourcer i en virksomhed. Målet nås af den studerende, underviseren og gæsteforelæsere ved gensidigt forpligtende involvering, hvilket kræver forberedelse og aktiv medvirken i den dialogbaserede undervisning. Det vil dermed være særdeles vanskeligt at begribe, forstå og kunne bruge fagets indhold og relation til den organisatoriske virkelighed uden, til hver forelæsning, at sætte sig ind i dagens pensum. Det samme gør sig gældende ved læsning af pensum - uden fremmøde til hovedparten af forelæsningerne. | |||||||
| |||||||
Eksamination | |||||||
48-timers individuel eksamen. Max. 10 sider pr. studerende. Bedømmes af underviseren alene. Eksamen afvikles fælles med ”Strategisk HRM og HR-kerneydelser i medarbejderlivscyklussen”; dvs. der afvikles 1 eksamen efter afslutningen af ”Human Resource Development – HRD”, som dækker begge fag og dermed svarer til 15 ECTS. | |||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||
Fagets formål | |||||||
Undervisningsformer | |||||||
Inddragende, involverende og krævende af såvel de studerende som undervisere og gæsteforelæsere. Faget kan kun gennemføres tilfredsstillende hvis alle parter har sat sig ind i cases og pensum til hver enkelt forelæsning. Der veksles mellem lærer- og studenterstyring samt monologiske og dialogiske læringsformer (Bundgaard, 2006) – eller med et andet ord: variation. | |||||||
Litteratur | |||||||
Relevante artikler som: 1) uploades på Sitescape af underviseren samt 2) findes af de studerende i relevante CBS biblioteksdatabaser. |