2010/2011 KAN-HRM_HR27 Strategisk HRM og HR-kerneydelser i medarbejderlivscyklussen
English Title | |
Strategisk HRM og HR-kerneydelser i medarbejderlivscyklussen |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 7,5 ECTS (225 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
|
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc. |
Kursusansvarlig | |
Rikke Kristine Nielsen | |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||
Efter at have fulgt faget forventes den studerende at kunne: Udvise indgående kendskab til HRM-feltets klassiske opgavevaretagelse inden for medarbejderlivscyklussen samt evne til at se disse aktiviteter i et teoretiske og strategisk virksomhedsperspektiv. Sætte HRs kerneydelser i forhold til væsentlige grupper af stakeholdere internt i virksomheden (topledelse, mellem-/linjeledelse og medarbejdere) samt forholde sig til, hvordan opgavevaretagelsen organiseres, og arbejdsdelingen håndteres. Forholde sig kritisk og refleksivt til HRM-feltets teoretiske fundament set i forhold til alternative positioner og rationaler fra andre fagområder og interessegrupper. Udvise omfattende kendskab til HRMs faglige historik og centrale modeller. Demonstrere et grundliggende kendskab til den lovgivning, der er relevant i forhold til varetagelsen af klassiske HR-kerneydelser. Bringe hidtidigt grundlæggende kendskab fra bachelorniveau til videnskabsteori og metode fra bacheloruddannelsen i spil over for HRM som teori- og praksisfelt. Anvende den teoretiske viden analytisk på HRM-praksis via blandt andet caseanalyse og projektarbejde. Deltage i en kvalificeret dialog omkring nytteværdien af HRM-aktiviteter. Udvise evne til kritisk vurdering af centrale forskningsmetoder, der finder anvendelse inden for (HRM-)forskning i fagets temaer. | |||||||||
| |||||||||
Eksamination | |||||||||
48-timers individuel eksamen. Max. 10 sider pr. studerende. Bedømmes af underviseren alene. Eksamen afvikles fælles med ”Human Resource Development – HRD”; dvs. der afvikles 1 eksamen efter afslutningen af ”Human Resource Development – HRD”, som dækker begge fag og dermed svarer til 15 ECTS. | |||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||
Fagets formål | |||||||||
Undervisningsformer | |||||||||
Forberedelse (undervisningen tager udgangspunkt i, at man har læst materialet, hvis mængde er afpasset efter de gældende regler for tildeling af ETCS-credits for faget). Deltagerpræsentationer af mini-cases fra studiekredsene. Til hver lektion udarbejder to studiekredse en casebesvarelse, der præsenteres/diskuteres i plenum. Mundtlig og skriftlig casefeedback fra underviseren og holdet. Gruppeøvelser, debat og dialog. Forelæsning. Gæsteforelæsere fra praksis NB! I undervisningen stilles desuden forskellige praktiske HRM-værktøjer til rådighed, som den studerende kan vælge at anvende i besvarelsen af de cases, der skal løses i studiekredsene til den enkelte lektion. Disse er ikke en del af pensum som sådan, men er inkluderet i for at efterkomme efterspørgslen efter konkrete værktøjer til HRM-praktikerens hverdag og bygge bro mellem teori og ”HR-virkeligheden.” | |||||||||
Litteratur | |||||||||
Larsen, Henrik Holt (2006) Human Resource Management: Licence to work. København: Forlaget Valmuen. (Kommer i revideret 2. udgave i sommeren 2010) |