2010/2011 KAN-KA Kandidatafhandling
English Title | |
Kandidatafhandling |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 30 ECTS (900 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering |
Forår
|
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi |
Kursusansvarlig | |
Steen Vallentin | |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||
Den studerende formulerer selv emnet for sin kandidatafhandling. Emnet skal vælges, så det dækker væsentlige elementer af de i § 36-40 nævnte fag. Tema i kandidatafhandlingen står forholdsvist frit. Projekter skal dog tage udgangspunkt i en tematik eller en problematik som indeholder både filosofiske og erhvervsøkonomiske elementer. Det metodiske udbytte: Efter at have gennemført kandidatafhandlingsforløbet skal den studerende kunne: • Håndtere en iterativ proces, hvor bearbejdning af viden og formulering af problemstilling er gensidigt influerende. • Formulere en problemstilling, som kan styre og strukturere arbejdet med kandidatafhandlingen og dens indhold. • Argumentere for formulering af de spørgsmål, der besvares for at afdække problemstillingen. • Forklare og evaluere de metoder, der bliver anvendt i afdækningen af problemstillingen. • Udvælge og bearbejde teori, der bruges til formulering af problemstilling, opstilling af spørgsmål, analyse og konklusion. • Argumentere for relevansen af den anvendte teori. • Udvælge og bearbejde primære og sekundære kilder, der anvendes til dokumentation for analyse af problemstillingen. • Forklare og evaluere den overordnede sammenhæng mellem: formulering af problemstilling, valg og brug af teori, empiriindsamling og empiribearbejdning og konklusion. • Forklare den overordnede sammenhæng i et videnskabsteoretisk perspektiv. Indholdskriterier: Karakteren 12 gives, når kandidatafhandlingen på fremragende vis, dvs. med ingen eller få uvæsentlige mangler lever op til følgende krav: • Afhandlingen integrerer og anvender relevante filosofiske og erhvervsøkonomiske elementer i løsningen af den formulerede problemstilling. • Besvarelsen er afgrænset således, at afhandlingens analyser og diskussioner er relevante, nødvendige og dækkende for at kunne afdække det formulerede problem. • Der er konsistens imellem problemformulering, afgrænsning, disposition analyse og konklusion således, at besvarelsen fremstår logisk i lyset af problemformuleringen. • Der er en diskussion af og begrundelse for valg og fravalg både med hensyn til emneafgrænsning, teori, metode og empiri (hvis empiri indgår). • Afhandlingen reflekterer kritisk over de(n) valgte teori(er), metode(r) og empiri (hvis empiri indgår) samt vurderer deres anvendelighed for afdækningen af problemstillingen • Der er konsistens, således at valg og anvendelse af teori og empiri indgår i et samspil med hinanden og kompletterer vidensproduktionen. (Gælder empiriske afhandlinger). • Der er dokumentation og/eller argumentation for påstande i analyse og konklusion. • I analysen indgår overvejelser om, hvordan afhandlingens egne resultater ligner og/eller adskiller sig fra andre lignende undersøgelser på området. • Analysen fokuserer på et velafgrænset problem, dvs. går i dybden og skaber syntese på baggrund af teorier og evt. empiri. • Afhandlingen viser forståelse af sammenhænge inden for emnets kontekst samt perspektiverer og generaliserer egne resultater til andre lignende situationer uden for den aktuelle kontekst. • Afhandlingen bygger på den for emnet relevante (forsknings)litteratur. • Afhandlingen diskuterer de præmisser, teorierne bygger på, og disse præmissers betydning for, hvilken viden der kan skabes. (Gælder ”især” eller ”kun” for teoretiske afhandlinger). • Afhandlingen bidrager med et nyt perspektiv, f.eks. ved at kendt teori anvendes på ikke tidligere undersøgt empiri, ny (kombination af) teori anvendes på et kendt problem. I bedømmelse indgår ydermere: • Den studerendes stave- og formuleringsevne. • Det resumé, der indeholder afhandlingens centrale pointer. Resuméet skal affattes på et fremmedsprog. | |||||
Eksamen | |||||
Kandidatafhandling | |||||
| |||||
Eksamination | |||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||