2010/2011 KAN-MLEEUES1 Europas 20. århundrede – strømninger og institutioner
English Title | |
Europas 20. århundrede – strømninger og institutioner |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 7,5 ECTS (225 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
|
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc. |
Kursusansvarlig | |
Katrine Ravn Jørgensen | |
Fagområde/Category | |
| |
Udbydes under åbent universitet-Udbydes under åben uddannelse. | |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||
Formålet med undervisningen er, at de studerende skal opnå viden om væsentlige temaer og perioder i europæisk historie og kultur samt evne til at identificere sammenhænge og drage paralleller såvel mellem den politiske og den kulturelle historie som mellem tidligere perioder og nutiden. Til eksamen skal den studerende kunne:
| |||||
Forudsætninger | |||||
Der forudsættes BA-niveau eller tilsvarende inden for området Europæiske studier | |||||
Eksamen | |||||
Mundtlig individuel prøve. Spørgsmål trækkes dagen før eksamen. | |||||
| |||||
Eksamination | |||||
Omfang/varighed 30 minutter inkl. votering. Sprog Dansk Bedømmelse 1 karakter efter 7-trinsskalaen Syge-/omprøve • Syge-/omprøve afvikles som den ordinære prøve. | |||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||
Undervisningen uddyber hovedlinjerne i den nyere europæiske politiske og økonomiske historie med særligt henblik på de politiske strømninger fra 18. til 20. århundrede, liberalisme, nationalisme, socialisme, etc. På baggrund heraf foretages mere dybtgående studier af de intellektuelle og kulturelle strømninger som har formet det moderne Europa. Hovedvægten lægges især på de politiske, pædagogiske, videnskabelige og religiøse institutioners rolle i formidlingen og fornyelsen af ideer inden for filosofi, politik, videnskab, etik og kunst. Under hele forløbet trænes der i metodiske aspekter af historie- og kulturstudier. | |||||
Undervisningsformer | |||||
Forelæsninger, holdundervisning og studenteroplæg | |||||
Litteratur | |||||
Michael Herslund. Kompendium i Europas 20. århundrede.CBS 2011. Timothy A. Byrnes and Peter J. Katzenstein. Religion in an Expanding Europe. Cambridge University Press 2006. Jens Erik Kristensen et al. (red.). Ideer om et universitet. Aarhus Universitetsforlag 2007. Der henvises endvidere til Semesterplanerne. |