2010/2011 KAN-MLM_61 Europa i efterkrigstiden
English Title | |
Europa i efterkrigstiden |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 7,5 ECTS (225 SAT) |
Type | Valgfrit |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
Uge 36-37,39-41,43-44,46-48:onsdag,15,20-17,00 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc. |
Kursusansvarlig | |
Joachim Lund - jl.cbp@cbs.dkSecretary Mette Grue Nielsen - mgn.cbp@cbs.dk | |
Fagområde/Category | |
| |
Udbydes under åbent universitet-Udbydes under åben uddannelse. | |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||
Den studerende trænes i løbet af kurset i forpligtende, team-relaterede arbejdsformer. Der lægges særlig vægt på koncentreret, selvstændig arbejdsindsats. Målbeskrivelse: For at opnå karakteren 12 skal den studerende ved kursets afslutning kunne 1) demonstrere omfattende forståelse af de overordnede udviklingslinjer i Europas historie siden 1945, 2) udvise overbevisende evne til at kombinere aspekter af denne udvikling og 3) dokumentere omfattende viden om et givent europæisk lands særegne udvikling siden 1945 med evne til at problematisere og diskutere denne udvikling i relation til det øvrige Europa (dette demonstreres i den skriftlige opgave). | |||||
Forudsætninger | |||||
Det er en forudsætning, at den studerende har fuldført BA-studiet i International Virksomhedskommunikation ved CBS eller BA-studiet i Historie, Statskundskab el.lign. eller et sprogfag ved et af landets øvrige universiteter. | |||||
Eksamen | |||||
Hjemmeopgave | |||||
| |||||
Eksamination | |||||
Skriftlig eksamen i form af hjemmeopgave (evt. som gruppeopgave), på mellem 8 og 10 ns. a 1800 t.e. pr. studerende, dog max. 30 ns. i tilfælde af gruppeopgaver, uden censur. Der gives karakter efter 7-trinsskalaen. | |||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||
Indhold: De europæiske nationalstater har siden 1945 gennemgået stærkt divergerende udviklingsprocesser, som samtidig på flere måder er forløbet efter parallelle linjer. Den kolde Krig og blokopdelingen udgjorde den væsentligste skillelinje i Europa og præger stadig den europæiske udvikling på afgørende vis, men også andre historiske erfaringer gør sig gældende og sætter deres præg, ikke mindst virkningerne af den første og anden verdenskrig, Holocaust og mellemkrigstidens initiativer i retning af europæisk enhed. Kurset henvender sig til overbygningsstuderende, der ønsker at øge og udbrede deres kendskab til hele Europas historie siden den anden verdenskrig generelt og derudover specialisere sig i forholdene i et enkelt europæisk land eller region. Kurset tilbyder således en gennemgang af de europæiske nationalstaters politiske, socioøkonomiske og kulturelle udvikling på komparativt niveau (og ikke begrænset til EF/EU-medlemsstaterne, som indtil 1990’erne udgjorde et fåtal af Europas lande). Der vil blive rige muligheder for at gå i dybden med enkelte stater eller regioner. | |||||
Undervisningsformer | |||||
Forløb: Kurset afvikles som en gennemgang af de vigtigste politisk-økonomiske temaer i Europes historie efter 1945, baseret på læsningen af de to grundbøger. Pædagogik: Kurset bygges op i en kombination af forelæsninger, gruppearbejde og individuel vejledning. | |||||
Litteratur | |||||
Grundbøger: Tony Judt, Postwar. A History of Europe Since 1945. Penguin 2005 Barry Eichengreen, The European Economy Since 1945. Princeton University Press 2007 |