2010/2011 KAN-SHRM_HRM Strategisk HRM /Human Resource Development
English Title | |
Strategisk HRM /Human Resource Development |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 15 ECTS (450 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
|
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand.soc. |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||
Strategisk HRM: Efter at have fulgt faget forventes den studerende at kunne: 1. Udvise indgående kendskab til HRM som forsknings- og praksisfelt set i et teoretisk og strategisk virksomhedsperspektiv. 2. Forholde sig kritisk og refleksivt til HRM-feltets teoretiske fundament og konkrete praksis set i forhold til alternative positioner og rationaler fra andre fagområder og interessegrupper. 3. Demonstrere et grundliggende kendskab til den lovgivning, der er relevant i forhold til varetagelsen af klassiske HR-kerneydelser. 4. Deltage i en akademisk, evidensbaseret dialog omkring nytteværdien af HRM-aktiviteter. 5. Udvise evne til kritisk vurdering af såvel som konkret anvendelse af centrale forskningsmetoder, der finder anvendelse inden for (HRM-)forskning i fagets temaer. Human Resource Development: Efter at have fulgt faget forventes den studerende at være i stand til: 1. at redegøre for og selvstændigt forholde sig til de vigtigste læringsteoretiske strømninger, herunder deres styrker og begrænsninger. 2. at kunne vurdere konsekvenserne af at arbejde med et givet perspektiv på kompetence. 3. at kunne problematisere, uddrage konklusioner og forholde til kritisk til teori og praksis in-den for karriere- og talentudvikling 4. at kunne arbejde refleksivt med kompetencepositioner i forhold til konkrete cases 5. at kunne forholde sig refleksivt til konkrete dilemmaer inden for fagets tematiske (teoreti-ske og praktiske) felt – og vurdere denne selvforståelse i forhold til andre mulige positioner. 6. at kunne anlægge et kvalificeret videnskabsteoretisk og metodologisk perspektiv på fagets tematiske felt. 7. at kunne inddrage relevante internationale HRM-aspekter i tolkningen af fagets tematiske felt. | |||||||||
Eksamen | |||||||||
72-timers individuel hjemmeopgave | |||||||||
| |||||||||
Eksamination | |||||||||
Dette er en fælles eksamen for fagene Strategisk HRM og Human Resource Development. Eksamen består af en 72-timers individuel skriftlig hjemmeopgave (max. 15 sider pr. studerende). | |||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||
Strategisk HRM: Dette fag giver en introduktion til HRM som en strategisk og professionel praksis og et akademisk forskningsområde. Faget følger praksis og den HRM-cyklus, som blandt andet omfatter: Rekruttering og integration af nye medarbejdere, kompetenceudvikling/uddannelse, motivation og fastholdelse samt afskedigelse af medarbejdere. Faget indeholder et overblik over HRMs historiske udvikling både som praksis og fagområde. Fagets udgangspunkt er, at HRM fortsat skal udvikle sig som en strategisk praksis. Human Resource Development: Faget fokuserer på Human Resource Development - dvs. udvikling af medarbejderen. Fokus her er på læring og kompetenceudvikling af den enkelte medarbejder i samspil med gruppen og organisationen. Faget omhandler også det fysiske og psykiske arbejdsmiljø. Faget har sin oprindelse i samspillet mellem personlig, faglig og organisatoriske kompetencer og den kontekst og de midler, hvormed den multi-vinklede kompetence udvikles (og hæmmes). | |||||||||
Undervisningsformer | |||||||||
Undervisningsformen er en vekselvirkning mellem forelæsninger, øvelser, casediskussioner og gæsteindlæg. | |||||||||
Litteratur | |||||||||
Strategisk HRM: Grundbog, Henrik Holt Larsen, HRM licence to work – arbejdslivets tryllestøv eller håndjern? 2. udg. Samt artikler Human Resource Development:
|