2010/2011 KAN-SOC_VFKO Forhandling og konfliktløsning i organisationer
English Title | |
Forhandling og konfliktløsning i organisationer |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 7,5 ECTS (225 SAT) |
Type | Valgfrit |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
Vejledende undervisningstidspunkt: Uge 36-40,43: 08.00-09.40, Fredag Uge 44-49: 08.00-10.35, Fredag |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for cand.soc. |
Kursusansvarlig | |
Anne Marie Bülow | |
Fagområde/Category | |
| |
Udbydes under åbent universitet-Udbydes under åben uddannelse. | |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||
Kurset i forhandling og konfliktløsning er tilrettelagt så det skærper bevidsthed om modtagers interesser og afsenders muligheder i forhold til at forstå, møde, løse og forebygge potentielle konfliktsituationer i forbindelse med forhandlinger internt i organisationer. Der lægges vægt på at kombinere fagspecifik teori med afprøvning af kompetencer i praksis. Sidstnævnte søges blandt andet nået gennem oplæg fra eksterne, diskussioner med disse og konkrete cases og øvelser. Målbeskrivelse: Den studerende skal ved afslutningen af faget kunne: • Beskrive, klassificere, strukturere og kombinere fagets begreber, teorier, metoder og modeller • Identificere relevante problemer i forbindelse med etablering og udvikling af organisatoriske relationer, herunder navnlig på tværs af nationale, sproglige og kulturelle grænser • Analysere et givent samtaleforløb som kommunikation og som strategi • Analysere en given case med henblik på muligheder og forhindringer for en forhandlet aftale • Udvælge og kritisk anvende et bredt, relevant teoretisk materiale som grundlag for analysen • Producere en velargumenteret, selvstændigt tænkt og sammenhængende svar på eksamensspørgsmålet | |||
Forudsætninger | |||
Grundlæggende kendskab til organisationskommunikation og organisationsteori. Gode læseevner i engelsk. Studerende, der allerede har gennemført CLM-faget ’Forhandlingskommunikation’, kan ikke deltage i kurset. | |||
Eksamen | |||
Mundtlig eksamen på basis af individuelt mini projekt. Intern censur. | |||
| |||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||
Der fokuseres på forhandlings- og konflikttyper med højt interpersonelt indhold, fx forhandlinger i forbindelse med omstrukturering og organisationstilpasning, aftaleforhandlinger, mediering og kollektive aftaler. Desuden arbejdes der med organisatoriske relationer, hvor kulturel forståelse og indføling (fx internationale forhandlinger) eller adskillelse mellem aktørerne i rum eller evt. tid (fx forhandlinger via video- eller telekonferencer, e-mails m.v., brug af beslutningsunderstøttende systemer som Groupwear, Think Thank, etc.) er væsentlige elementer. Udgangspunktet er de forhandlings- og konfliktsituationer, der opstår i en større internationalt orienteret organisation, og dermed i mindre grad forhandlinger med eksterne interessenter eller samarbejdspartnere. Faget skal således sætte den studerende i stand til at begå sig organisatorisk i en kompleks og ’politisk’ præget organisation – både i den private og offentlige sektor. Grundlaget er:
| |||
Undervisningsformer | |||
Forelæsninger, gruppearbejder, forhandlingsøvelser, øvelser i konflikthåndtering og -mægling samt beslutningssimulationer. Der planlægges gennemført 2-3 fællesforelæsninger med eksterne oplægsholdere, hvor der fokuseres på at diskutere mulighedsrummet for forhandlingsinitiativer med den pågældende oplægsholdere for på denne måde at illustrere brugen af teori i en konkret og praksisnær kontekst. For de konkrete øvelser i forhandling, mægling og konflikthåndtering samt krisehåndteringsspil er formålet er ikke nødvendigvis at alle bliver aktiv part i konkrete situationer, men at der etableres en fælles referenceramme for en forståelse af situationernes kompleksitet og løsningsmuligheder. | |||
Litteratur | |||
Thompson, Leigh L.,The Mind and Heart of the Negotiator, Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Prentice Hall, 2010 Der vil blive suppleret med relevante faglige artikler og uddrag af større monografier, herunder fx.: Brett, Jeanne M., Mara Olekalns, Ray Friedman, Nathan Goates, Cameron Anderson, Cara C. Lisco, Sticks and Stones: Language, Face and Online Dispute Resolution. Academy of Management Journal 50.1 (2007), 85-99. Coleman, Peter T, Katharina Kugler, Adam Mitchinson, Christine Chung and Naira Musallm. The View from above and below: The effects of power and interdependence asymmetries on conflict dynamics and outcomes in organizations. Negotiation and Conflict Management Research 3.4, (2010), 283-311 Mayer, Bernard S., Staying with conflict: a strategic approach to ongoing disputes, John Wiley and Sons, 2009. Putnam, Linda & Jaime Bochantin, GenderedBodies: Negotiating Normalcy and Support.Negotiation and Conflict Management Research 2.1 (2009), 57-73. Smithey Fulmer, Ingrid & Bruce Barry, (2004) The Smart Negotiator: Cognitive Ability and Emotional Intelligence in Negotiation,International Journal of Conflict Management. 15.3, 245 – 272. Ulijn, Jan, Anne Françoise Rutkowski, Rajesh Kumar and Yunxia Zhu, Patterns of Feelings in Face-to-Face Negotiation Cross Cultural Management 12. 3 (2005), 103-118 Mayer, Bernard S., Staying with conflict: a strategic approach to ongoing disputes, John Wiley and Sons, 2009. |