2011/2012 BA-HAF_OS Organisering og samfund
English Title | |
Organizing and Society |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 15 ECTS (450 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Efter at have fulgt faget forventes den studerende at kunne:
| |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Organisering og samfund (OS) tager udgangspunkt i forholdet mellem organisationen og dens omverden, som den brudflade hvori filosofiens og økonomiens rationaler og tankemåder mødes og interagerer i beslutninger, handlinger og værdibetragtninger. Integrationsfaget indbefatter organisationsteoretiske, kommunikationsteoretiske og samfundsteoretiske perspektiver på organisationer og organiseringsprocesser. Det overordnede mål med faget er at bibringe jer en refleksiv og mangefacetteret forståelse af organisationer og af præmisserne for at italesætte, forstå og forholde sig til organisationers virke i en samfundsmæssig kontekst. Herunder at udstyre jer med analytiske værktøjer, forståelsesrammer og strategier til anvendelse i forbindelse med det afsluttende projekt på 6. semester. Værktøjer, forståelsesrammer og strategier, som kan virke integrerende i spændingsfeltet mellem filosofi og økonomi. OS lægger sig – ikke mindst – i forlængelse af faget ”Organisation og ledelse” på 3. semester – et fag, som tager sigte på at bibringe jer en grundlæggende forståelse af organisationen/virksomheden som en økonomisk og social enhed. OS tilsigter en faglig progression, hvor der lægges op til mere konstruktivistiske, diskursive og relationelle forståelser af organisationer og deres omverden. | |||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Forelæsninger I 11 forelæsninger introduceres I til væsentligste teoretiske perspektiver, som åbner op for refleksioner over forholdet mellem organisering og samfund. Nogle af dem har I stiftet bekendtskab med tidligere. Perspektiverne bliver præsenteret ikke blot som teorier, men som analyseformer, der åbner op for belysning af bestemte aspekter og sammenhænge, samtidig med at de nedtoner andre. Det er fagets mål, at I skal forstå og kunne reflektere over forskelle og ligheder samt koblingspunkter mellem de forskellige perspektivers måde at begribe forholdet mellem organisering og samfund på. Cases I 3 lektioner stilles I overfor en case. Casen løses i plenum i dialog mellem jer og underviseren. Casen er tilrettelagt, så den inviterer til anvendelse af de teoretiske begreber, som er præsenteret i forelæsningerne. Øvelser 2 lektioner består i øvelser, hvor I skal diskutere og besvare spørgsmål omkring de teorier, der er gennemgået i forelæsningerne. Øvelserne laves i grupper og der samles op i plenum. Eksamenscase I den sidste tredjedel af kurset skal I arbejde med den case, som danner grundlag for eksamen. Denne case er Zentropa. Denne del af kurset indledes med en præsentation af rammerne for eksamen samt en diskussion af problemformuleringens kunst; der sættes fokus på, hvad der kende¬tegner en god problemstilling, en god problemformulering og et godt essay. Dernæst følger et oplæg med en gæsteforelæser med tilknytning til Zentropa. Arbejdet med eksamenscasen støttes endvidere af en workshop, hvor I får feedback på jeres problemformuleringer. Hele kurset afsluttes med en spørgetime, hvor der er lejlighed til at få afklaret spørgsmål relateret til eksamenscasen såvel som spørgsmål til resten af kurset. | |||||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||||
I opfordres til at anskaffe bogen: Jones, C. & Rolland Munro (2005). Contemporary Organization Theory. Med undtagelse af enkelte tekster, som lægges ud på sitescape, indgår den øvrige pensumlitteratur i fagets kompendium. |