2011/2012 BA-HAF_SAMF Samtidsfilosofi
English Title | |
Contemporary Philosophy |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 15 ECTS (450 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Forår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Efter at have fulgt faget Samtidsfilosofi forventes den studerende:
| |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Samtidsfilosofifokuserer på, hvorledes samtidige problemer i en erhvervsøkonomisk praksis kan belyses og diskuteres med en række forskellige filosofiske tilgange, og det har til formål at sætte de studerende i stand til at identificere og kritisk analysere en erhvervsøkonomisk problemstilling med filosofiske begreber. Målet er ikke, at de studerende skal kunne anvende færdige metoder eller analysemodeller på en empirisk genstand, men mere grundlæggende at sætte dem i stand til at arbejde filosofisk med at klarlægge fundamentale problemer og dilemmaer i den erhvervsøkonomiske praksis. Hensigten er således, at studerende skal få et kendskab til vigtige samtidsfilosofiske positioner og på denne baggrund udvikle problemstillinger, der er relevante i forhold til erhvervsøkonomien. | |||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Faget behandler en række af de vigtigste filosoffer fra anden halvdel af det 20. århundrede, der kan belyse den erhvervsøkonomiske teori og praksis. Der tages udgangspunkt i primærtekster. De behandlede filosoffer er grupperet inden for tre temaer. 1) Kritik og normativitet 2) Humanisme og posthumanisme 3) Etik og praktisk fornuft I (1) introduceres den studerende til en række samtidskritiske perspektiver med det mål at skabe en bevidsthed om, hvorledes ’kritik’ kan forstås i forhold til den erhvervsøkonomiske praksis. Et centralt spørgsmål er, om en kritisk evaluering af en given erhvervsøkonomisk praksis – såvel internt i organisationen som fra eksternt hold – forudsætter et normativt ideal eller grundlag for at kunne være troværdig. Formålet med denne temablok er dermed også i høj grad af metodisk karakter. I (2) præsenteres den studerende for forskellige filosofiske tilgange til spørgsmålet om menneskelig identitetsdannelse. Udgangspunktet er i denne forbindelse den uafklarede, ambivalente status som menneskelig identitetsdannelse har i den samtidige erhvervsøkonomiske praksis: På den ene side forstår man arbejdslivet som en af de mest centrale scener for menneskelig dannelse, udvikling og selvrealisering. På den anden side er menneskets dannelse i form af arbejde ikke alene iværksat for sin egen skyld, men på forhånd en del af en økonomisk logik. Tema (3) fokuserer på det etiske og politiske handlingsperspektiv i den erhvervsøkonomiske praksis. Udgangspunktet er i denne sammenhæng det fundamentale forhold, at beslutninger og handlinger altid kan udfordres i forhold til at retfærdiggøre deres etiske og politiske status. De 5 indledende forelæsninger er tilegnet metodisk arbejde med eksemplarisk at identificere og analysere erhvervsøkonomiske problemstillinger filosofisk. Det ledende spørgsmål er: Hvad vil det sige at identificere og udvikle en filosofisk problemstilling i forhold til erhvervsøkonomisk teori og praksis? | |||||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||||
Latour, B. (2004) ”Why has Critique Run out of Steam? From Matters of Fact to Matters of Concern” i Critical Inquiry Vol 30, 225-248
Foucault, M.: ‘Technologies of the Self’ in P. Rabinow (ed.) Michel Foucault – Ethics, Subjectivity and Truth, 223-251, The New Press, 1997.
Honneth, A.: Uddrag fra Reification, 17-63, Oxford University Press 2008.
Sloterdijk, P. (2007) Critique of Cynical Reason, University of Minnesota Press, pp. xxvi-21 Borch, C. (2010). Organizational Atmospheres: Foam, Affect and Architecture. Organization, 17(2), 223–241
Deleuze, G. (1983): “Plato and the Simulacrum”, October, Vol. 27 (Winter, 1983), pp. 45-56 |