2011/2012 BA-HAF_STRA Strategi
English Title | |
Strategy |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 7,5 ECTS (225 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Forår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Efter at have fulgt faget forventes den studerende at være i stand til at kunne:
| |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
I faget er der fokus på virksomhedens strategi som noget, der skabes i et dynamisk samspil mellem virksomheden og dens omgivelser. Den studerende bliver introduceret for en række teoretiske perspektiver og analyseredskaber, der gør det muligt at beskrive og analysere forskellige aspekter af strategiprocesser og den kontekst, hvori strategiske refleksioner og handlinger foregår. Formålet med faget er at gøre de studerende i stand til at analysere virksomhedens strategi i en kompleks og dynamisk omverden. Faget skal skabe en forståelse for, at virksomhedens strategiske refleksioner og handlinger skal analyseres og forstås i dens konkrete kontekst, før strategiske handlinger kan vurderes og tilrettelægges. Undervisningen er bygget op omkring en række forskellige teoretiske perspektiver på strategi. Faget illustrerer sammenhænge mellem perspektiv, analyse og identifikation af problemstillinger og handlemuligheder: bestemte perspektiver gør det muligt at få øje på bestemte forhold, men indebærer også bestemte forståelser af strategi. Ambitionen er, at perspektiverne hele tiden skal relateres til konkrete empiriske analyser. Det betyder, at der især er fokus på, hvordan perspektiverne kan blive analytiske redskaber, der kan skabe indsigt i virksomheders strategiske refleksioner og handlinger. Det er ideen, at den studerende gennem dette analysearbejde lærer en række teorier, der kan bruges til at analysere virksomheders strategi i relation til virksomhedens konkrete kontekst. Faget er bygget op således, at de forskellige teoretiske perspektiver introduceres, diskuteres og anvendes på empiriske eksempler i undervisningen. Dermed bliver det muligt for den studerende at analysere konkrete problemstillinger inden for strategi gennem anvendelse af fagets begreber, teorier, metoder og modeller. | |||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Forelæsninger med øvelser, gruppearbejde og diskussion af cases. Undervisningen er delvis baseret på casediskussion, som forudsætter en høj grad af vilje til at deltage i diskussionerne, ligesom det er en betingelse for at deltage i undervisningen, at den studerende har læst og forberedt sig på litteratur og cases forud for hver undervisningstime. De teoretiske dele afvikles i højere grad som forelæsninger, men også som diskussion, hvor de diskuterede cases og andre relevante eksempler sættes i relation til de teoretiske bidrag. | |||||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||||
Porter, M. E. (2008),”The five competitive forces that shape strategy”, Harvard Business Review, January: 79-93. Barney, J. (1991), “Firm Resources and Sustained Competitive Advantage”, Journal of Management, 17(1): 99-120. Nygaard, C. (2006), “Interessentteori og ressourceafhængighedsteori til analyse af strategizing” (uddrag), i C. Nygaard (red.) Strategizing – kontekstuel virksomhedsteori. Forlaget Samfundslitteratur. Savage, G. T. et al. (1991),”Strategies for assessing and managing organizational stakeholders”, Academy of Management Executive, 5(2): 61-75. Freeman, R. Edward & McVea, John (2001), "A Stakeholder Approach to Strategic Management" i: M. Hitt, E. Freeman, & J. Harrison (red.), The Blackwell Handbook of Strategic Management, Oxford: Basil Blackwell Inc. 2001, 189-207. Kjær, P. (2006), ”Institutionel teori til analyse af strategizing”, i C. Nygaard (red.) Strategizing – kontekstuel virksomhedsteori. Forlaget Samfundslitteratur. DiMaggio, P. J. and Powell, W. (1983), "The iron cage revisited: institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields", American Sociological Review, 48(2): 147-160. Oliver, Christine (1991), "Strategic Responses to Institutional Processes" Academy of Management Review, 16: 145-179. Porter, M.E. and Kramer, M.R (2006) ”Strategy and Society”, Harvard Business Review, 84(12): 78-92. Porter, Michael E., & Mark R. Kramer (2011), "Creating Shared Value." Harvard Business Review 89, nr. 1-2. Catmull, E. (2008), “How Pixar Fosters CollectiveCreativity”, Harvard Business Review, September: 2-11. Ravn, J., Nygaard, C., og Kristensen, P.H. (2006), “Agentteori til analyse af strategizing” (uddrag), i C. Nygaard (red.) Strategizing – kontekstuel virksomhedsteori. Forlaget Samfundslitteratur |