Læringsmål
|
Den studerende skal ved afslutningen af kurset kunne:
-
anvende den erhvervsøkonomiske metode til løsning af erhvervsøkonomiske problemstillinger
-
analysere konkrete erhvervsøkonomiske problemstillinger med inddragelse af relevante teorier og teknikker, herunder anvendes af spreadsheets
-
identificere og afgrænse erhvervsøkonomiske problemstillinger, samt relatere dem til erhvervsøkonomiske modeller og udregne mulige løsninger
-
uddrage et rimeligt beslutningsgrundlag samt være i stand til at konkludere ud fra de udregnede resultater
-
deltage i en diskussion omkring eventuel implementering af modellens løsningsforslag
|
Eksamen
|
Managerial Economics
|
Prøven i faget består af to delprøver:
|
Midtvejsprøve:
|
Vægtning
|
30%
|
Vurdering
|
Skriftlig hjemmeopgave
|
Karakterskala
|
7-trins skala
|
Censur
|
Ingen censur
|
Eksamensperiode
|
Forårstermin
|
Hjælpemidler
|
Med alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
|
Varighed
|
24 timer
|
Individuel 1 døgnscase, max. 15 sider. Syge/omprøve: 20 min. mundtlig eksamen uden forberedelse, i fuldt pensum med intern medbedømmer. |
|
Afsluttende prøve:
|
Vægtning
|
70%
|
Vurdering
|
Mundtlig med skriftligt forlæg
|
Karakterskala
|
7-trins skala
|
Censur
|
Censor
|
Eksamensperiode
|
Maj/juni
|
Hjælpemidler
|
Se detaljerede bestemmelser nedenfor
|
Varighed
|
72 timer
|
3 døgnscase med individuel mundtlig eksamen, 20 min. uden forberedelse. Grupperne består af 3-5 personer. Rapporten skal illustrere anvendelsen og sammenhængen imellem de forskellige delelementer i pensum. Bedømmelsen baseres på en helhedsvurdering af det skriftlige arbejde og den mundtlige præstation. Rapporten må have et sideantal på max. 20 sider, dog max. 12 sider ved én studerende. 3-døgnsrapporten vil have samme emne for alle studerende. Den mundtlige eksamen tager udgangspunkt i den af gruppen udarbejdede rapport, men med hele pensum som basis.
Syge/omprøve: 8 timers skriftlig eksamen, uden censur.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik
|
At give den studerende en grundlæggende introduktion og forståelse for til det erhvervsøkonomiske fagområde. Der lægges vægt på, at den studerende inddrager den erhvervsøkonomiske metode og dermed trænes i at opstille nødvendige antagelser og forudsætninger, finde frem til en egnet model og fremkomme med løsningsforslag, der danner grundlag for en diskussion, konklusion samt eventuel implementering. De faglige elementer i faget er virksomhedens mål og begrænsninger, produktions- og omkostningsteori, forbruger- og efterspørgselsteori, markedsformer, prisfastsættelsesmodeller, allokering af virksomhedens ressourcer, erhvervsøkonomisk modellering, principper for investering samt simple finansieringsformer. |
Undervisningsformer
|
Der anvendes forelæsninger, arbejdsdage, samt øvelser på småhold. Arbejdsdage og øvelser kræver aktiv deltagelse fra de studerende, og det forventes, at de studerende fremlægger deres resultater til vurdering og godkendelse på småhold. Microsoft Excel benyttes i nødvendigt omfang til kurset.
|
Litteratur
|
- Salvatore, Dominick: Managerial Economics in a Global Economy. Oxford University Press,New York7th edition, 2012.
- Hedegaard, Michael og Ove Hedegaard: Strategisk Investering og Finansiering. Jurist- og Økonomforbundets Forlag, 2. udgave, 2009.
- Peter Lynggaard: Investering og finansiering
Handelshøjskolens Forlag, 2011, 8. udgave, - Bentzen, Eric: Linear Programming with software. Copenhagen Business School, 2010 (forventes lagt på Learn)
|