2011/2012 BA-HAQMET Kvalitative metoder
English Title | |
Qualitative Methods |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 7,5 ECTS (225 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi |
Kursusansvarlig | |
| |
Anette Eggert Hansen, aeh.ioa@cbs.dk | |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Efter endt kursus skal den studerende være i stand til
| |||||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||||
Den studerende kan vælge mellem dette fag eller faget Kvantitative metoder | |||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
Kvalitative metoder | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||||||||||
At den studerende har gennemført øvelse i undervisningsforløbet | |||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Stort set alle analyser af virksomheder og deres praksisser benytter sig af kvalitative metoder som fx interview med nøglepersoner og studier af virksomhedens centrale dokumenter, hjemmesider mv. Hvis man vil undersøge fx virksomheders strategiske adfærd, indførelsen af styringssystemer eller organisatoriske forandringsprocesser, kommer man ikke uden om anvendelsen af kvalitative metoder, som fx interview, dokumentstudier og kvalitative spørgeskemaundersøgelser. Da flere og flere grundbøger i kvalitative metoder tager konkret afsæt i business-studier, fx Justesen og Mik-Meyers bog Kvalitative metoder i business og ledelsesstudier fra 2010 samt Erikssons og Kovalainens Qualitative Methods in Business Research fra 2008, vil nærværende fags litteratur både være litteratur som eksplicit forholder sig til velkendte business-studie-problemstillinger (som de to ovenfor nævnte) og være anerkendt kvalitative metodelitteratur, som diskuterer kvalitative metoder konkret og videnskabsteoretisk (fx Gubrium og Holstein samt Silverman m.fl.). Dette fags formål er at sætte den studerende i stand til at arbejde systematisk med kvalitative metoder som interview og dokumentanalyse. Den studerende skal sættes i stand til at foretage et informeret valg, når valg af problemstilling skal omsættes metodisk. Den studerende vil desuden blive præsenteret for typiske faldgruber i kvalitative undersøgelser (tvetydige spørgsmål, forskerstyrede interview, usystematisk læsning mv.) samt typisk kritik af en ureflekteret brug af kvalitative metoder. Fagets styrke består i dets nære kobling til praksis, dvs. almindelige metodiske udfordringer i gennemførelsen af undersøgelser/opgaver på bachelor- og kandidatniveau for business school-studerende. Faget bygger på den introduktion til kvalitative metoder, som den studerende fik i organisationsfaget på første studieår. | |||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Undervisningen veksler mellem storforelæsninger om kvalitative metoder og videnskabsteori samt kvalitative metoder og kvalitetskriterier (undervisningsrunderne 1, 2 og 3) og holdundervisning i interview, observation og dokumentanalyse (undervisningsrunderne 4 - 7) samt gennemførelse af øvelse i ”marken” og holdundervisning, hvor der samles op på de studerendes erfaringer fra øvelse samt præsentere og diskutere den kommende eksamen (undervisningsrunderne 8 – 10). | |||||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||||
De studerende vil blive præsenteret for en grundbog i kvalitative metoder skrevet specifikt til dette fag af Lise Justesen og Nanna Mik-Meyer. Derudover vil de blive præsenteret for centrale tekster om den praktiske gennemførelse af interview, observations- og dokumentstudier. Litteraturen vil være på dansk og engelsk.
Pensum til 1. undervisningsgang om Kvalitative metoder / Kvantitative metoder |