2011/2012  BA-IMK_VFFA  Forbrugeradfærd

Fagområde/Category
  • Kommunikation/Communication
  • Markedsføring/Marketing

Udbydes under åbent universitet-Udbydes under åben uddannelse.
Sidst opdateret den 29 maj 2012
Den studerende skal demonstrere kompetence til:
  • at indsamle og anvende valide primære og/eller sekundære data til brug for analyse af forbrugeradfærd på et givent marked
  • at udvælge og anvende relevante begreber, teorier, metoder og modeller fra faget til systematisk, selvstændigt, og kritisk at kunne analysere forbrugeradfærden på et marked eller hos en specifik forbrugergruppe
  • at kunne drage relevante marketing-relaterede konsekvenser på baggrund af en sådan analyse af forbrugeradfærd
  • at præsentere, diskutere, og vurdere analysens resultater og konklusion på faglig og videnskabeligt funderet vis. Dette udmøntes i:
  • - Klar og veldisponeret struktur og præsentation
  • - Klar og præcis kommunikation, der trækker på relevant fagterminologi
  • - Korrekte og konsistente referencer til det anvendte kildemateriale
Forudsætninger
Forudgående kendskab til marketing og/eller kommunikation vil være en fordel i dette fag.
Eksamen
.
Forbrugeradfærd:
Vurdering Skriftlig hjemmeopgave
Karakterskala 7-trins skala
Censur Ingen censur
Eksamensperiode Vintertermin
Hjælpemidler Med alle skriftlige hjælpemidler
Varighed Se detaljerede bestemmelser nedenfor

Eksamination
Eksamensform: En individuel hjemmeopgave på 5 NS.
Hjælpemidler: Alle
Bedømmelse: En karakter efter 7-trinsskalaen
Censur: Ingen
Syge-/omprøve: Som den ordinære

Kendskab til og forståelse af forbrugerens adfærd, motivationer, og fortolkninger er ofte nøglen til succes på et marked. Uden dette kendskab vil en organisations marketing-indsats og -resultater være præget af tilfældigheder og forudindtagelser. Dette fag spørger derfor: Hvordan agerer forbrugere i forbindelse med erhvervelse, anvendelse og afskaffelse af produkter, serviceydelser, brands, mv.? Hvad motiverer forbrugere? Hvordan når forbrugeren frem til en beslutning i forbrugsrelaterede situationer? Hvad betyder produkter og brands for forbrugere i hverdagslivet? Hvilke sammenhænge er der mellem forbruger-adfærd og -identitet? Hvordan spiller forbrug og kultur sammen? Og hvordan kan viden om forbrugeradfærd omsættes til brugbart input i marketingprocessen – strategisk såvel som taktisk?

Faget undervises i 12 sessioner á 2 timers lektioner fordelt på forelæsninger og casearbejde. Der veksles mellem teori og praksis via dialogforelæsninger, indlæg, diskussioner, øvelser og cases. Obligatorisk deltagelse i casearbejde.
Litteratur

Vejledende litteratur:

Solomon, Bamossy, Askegaard, and Hogg. Consumer Behaviour. A European Perspective. Prentice Hall. Seneste udgave. Derudover artikler fra relevante tidsskrifter.