2011/2012 BA-INTE_ Akademisk Internship
English Title | |
Academic Internship |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 15 ECTS (450 SAT) |
Type | Valgfrit |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Rapporten skal vise, at den studerende:
| |||||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||||
FAGET KAN KUN VÆLGES AF HA(PSYK.)-STUDERENDE | |||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
Akademisk Internship | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||
Følgende eksamensfordringer gælder for bedømmelsen af internshiprapporten: Prøven skal vise den studerendes evne til at analysere, diskutere og perspektivere de opgaver, der blev udført under praktikken eller det felt praktikken beskæftigede sig med, i forhold til relevant litteratur. Den studerende skal derudover demonstrere evne til at anvende det perspektiv i en konkret problemstilling/problemformulering i forhold til praktikvirksomheden eller -organisationen. Det skal understreges, at praktikstedet ikke er involveret i bedømmelsen, men det anbefales, at praktikant og praktiksted sammen evaluerer praktikopholdet inden afslutningen af praktikforløbet. Praktikstedet kan desuden inden aflevering have haft lejlighed til at kommentere rapporten. Internshiprapport Rapporten har til formål at bringe fagenes teoretiske og praktiske indsigter i spil i en konkret arbejdskontekst som praktikken. Derved skal den studerende vise, hvordan han/hun tænker HA(psyk)s faglige kompetencer Rapporten skal således demonstrere analytisk kompetence i henhold til en selvvalgt problemstilling med udgangspunkt i praktikstedet. Der skal mao. foretages en bedømmelse af den studerendes faglige udbytte og kompetence i forhold til praktikopholdet. Det betones, at den studerende i rapporten følger læringsmålene (se ovenfor). Se i øvrigt manual til internshiprapport for hvad rapporten skal indeholde. Manualen ligger på LEARN. | |||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Formål Akademisk internship er et valgfag på 15 ECTS, der gennemføres som en arbejdsperiode i en virksomhed eller organisation. Internshipet skal have en varighed svarende til 9 uger fuld tid (32-37 timer ugentligt) i en periode fra 1. september. Den konkrete afvikling aftales mellem studerende og virksomhed gennem en forventningsafstemning. Internship’et har til formål at koble teoretisk og metodisk viden med praksis. Ved at deltage i en konkret faglig relevant erhvervspraksis opnår den studerende erfaringer med at anvende og tilpasse den tilegnede viden og HA(psyk)- kvalifikationer i arbejdslivet. De afprøver deres faglige færdigheder og personlige potentialer. De trænes i rollen som ’reflekterende praktikere’, der på den ene side tager del i de virksomhedsrelaterede problematikker og på den anden side reflekterer over de konkrete organisatoriske, faglige og personlige muligheder og betingelser for opgaveløsningen. Gennem internship’et kan der hentes inspiration og empirisk materiale til det afsluttende speciale. Opholdet giver samtidig de studerende en erfaringsbaggrund for deres videre professionelle udvikling. Desuden opnås adgang til et fagligt kontaktnetværk.
Tilrettelæggelse af akademisk internship Det er den studerendes eget ansvar at finde et egnet internship og indgå aftale om dette. Til at hjælpe den studerendes kontakt til mulige organisationer/virksomheder findes på LEARN et såkaldt ”internship letter” udarbejdet af fagansvarlig. Dette brev beskriver formålet med og rammerne for faget og indeholder desuden en blanket til at udforme internship-aftalen på. Den fagansvarlige stiller sig i øvrigt til rådighed med råd og vejledning i forhold til afsøgning af relevante organisationer/virksomheder, men ansvaret påhviler den studerende. Inden internshipets start skal internship-aftalen mellem studerende og praktikplads udfyldes og godkendes af den fagansvarlige for valgfaget. Internship’et kan finde sted i en dansk eller udenlandsk virksomhed eller organisation i alle størrelser og brancher. Det kan være en privat, offentlig, faglig eller frivillig virksomhed/organisation. Det vigtige er, at virksomheden/organisationen kan tilbyde fagligt relevante opgaver for den HA(psyk)-studerende. Fagligt relevante opgaver er opgaver som relaterer sig til et eller flere af HA.(psyk)-uddannelsens temaer og fag. Der skal aftales en kontaktperson i organisationen/virksomheden, der giver praktikanten den nødvendige feedback i forhold til opgaver og til løbende evaluering af internship’et. Som udgangspunkt er det ikke muligt at arrangere internship i samme virksomhed/organisation som den studerende evt. har studiejob i. Denne regel skal sikre, at den studerende opnår et så bredt erfaringsgrundlag som muligt. Et internship er en mulighed for at udvide sin horisont og sin empiriske spændvidde, og derved få indsigt i andre virksomheder/organisationer end dem, man allerede har adgang til. Denne hovedregel skal desuden ses i lyset af, at det kan være vanskeligt for såvel studerende som virksomhed at foretage perspektivskifte fra medarbejder til internship’et.
| |||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Faget indeholder følgende aktiviteter: 1.Internship (9 uger) 2.Erfagrupper (klyngevejledning) (2 x 4 timer). I Erfa-grupperne, hvor supervisorer (undervisere) deltager, fremlægger og diskuterer de studerende erfaringer og udfordringer fra deres internship. Deltagelse i erfa-gruppen sker i internship-tiden. 3.Internship-rapport afleveres i december. Internship-aftale afleveres til den fagansvarlige senest 12. september 2011. Blanket ligger på e-campus. |