På 1. semester undervises i tre fag: 1) erhvervsøkonomi 2) psykologi og 3) økonomisk psykologi. Disse tre fag koordineres med udgangspunkt i 3 temablokke: 1)Virksomhedens organisationsformer og kontekst, 2) Virksomhedens og individets grænser og struktur, og 3) Interaktion med omverdenen: strategi, identitet og processer i gruppen og virksomheden. Subject: Åbningskonference Åbningskonference på HA(Psyk) adresserer en række spørgsmål, som er centrale for at forstå, hvad en virksomhed er, hvordan den fungerer, og hvilken betydning den enkelte ansatte samt grupper af ansatte har for virksomhedens succes og udvikling. Vi ser på, hvordan virksomheden udgør en baggrund for individer og gruppers synspunkter, tanker og følelser, samt hvorledes der er et komplekst samspil mellem individuelle forudsætninger og det sociale systems struktur og begrænsninger. Subject: Ehvervsøkonomi Erhvervsøkonomi beskæftiger sig først med at forstå, hvorledes en virksomhed organiseres fra iværksætter-stadiet til den bliver en multidivisionaliseret og multinational organisation. Herefter fokuseres på at afdække de økonomiske kræfter, der bestemmer en virksomheds horisontale og vertikale grænser. Og endelig afsluttes kurset med en diskussion af interne og eksterne strategi-analyser, ligesom virksomhedens identitets-dannelse diskuteres. Subject: Økonomisk psykologi I faget økonomisk psykologi fokuseres på, hvorledes der træffes beslutninger såvel ud fra et økonomisk som et psykologisk perspektiv. Disse perspektiver søges så anvendt til at forstå, hvad der udmærker iværksætterens beslutninger overfor den professionelle managers beslutninger. Hvordan man træffer beslutninger om opkøb af virksomheder i andre brancher. Og endelig diskuteres, hvordan virksomhedens strategi-fastlæggelse kan forklares ud fra en pre-commitment model. |
Indikativ (se pensum i lektionsplanen på CBSlearn) Åbningskonference Bogkøb Andersen, Tom (2005). Reflekterende processer: samtaler og samtaler om samtalerne. Dansk Psykologisk Forlag. Kompendium Sornn-Friese, H. (2005): Hvad er en virksomhed? HA(Psyk) undervisningsnote. København: CBS
Ehvervsøkonomi Bogkøb Knudsen, C. (2008), ERHVERVSØKONOMI. Virksomheden I organisatorisk, økonomisk og strategisk belysning. København: Samfundslitteratur. Mintzberg, H. (1983), Structure in Fives: Designing effective organizations. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, Inc. Download Barney, J. B. (1991), Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, 17(1): 99-120 Boeker, W. (1989), Strategic change: The effects of founding and history. Academy of Management Journal, 32(3): 489-515 Goold, M. and K. Luchs (1993), Why diversify? Four decades of management thinking. Academy of Management Executive, 7(3): 7-25 Greiner, L. E. (1972), Evolution and revolution as organizations grow. Harvard Business Review, 50(4): 37- 46 Langlois, R. N. (2003), The vanishing hand: The changing dynamics of industrial capitalism, Industrial and Corporate Change, 12(2): 351-385 McGahan, A.M., Argyres, N. and J.A.C. Baum (2004), Context, technology and strategy: Forging new perspectives on the industry life cycle, Advances in Strategic Management, 21: 1-21 Penrose, E. (1955), Limits to the growth and size of firms, American Economic Review, 45(2):531-543. Porter, M.E. (2008), The five competitive forces that shape strategy, Harvard Business Review, 86(1):78-93. Prahalad, C. K. and G. Hamel (1990), The core competence of the corporation, Harvard Business Review, 68(3): 79-91 Van de Ven, A. and M. S. Poole (1995), Explaining development and change in organizations, Academy of Management Review, 20(3): 510-540 Wernerfelt, B. (1984), A resource based view of the firm, Strategic Management Journal, 5(2),171-180 Kompendium Chandler, A.D. (1990), Scale, scope, and organizational capabilities, in Scale and Scope: The Dynamics of Industrial Capitalism.Cambridge., Mass. (chapter 2) Klein, B. (1988). Vertical integration as organizational ownership: The Fisher Body-General Motors relationship revisited. in S.E.Masten (ed), Case studies in contracting and organizations,Oxford: Oxford University Press Knudsen, C. (1990): Nyere økonomisk virksomherdsteori i videnskabsteoretisk belysning, in Andersen, H. (ed.), Videnskabsteori og metodelære: Erhvervsøkonomi, Frederiksberg: Samfundslitteratur. CBS Case Competition (2007): Danfoss
Økonomisk psykologi Bogkøb Knudsen, Christian (2011): Økonomisk Psykologi. Adfærdsøkonomiske perspektiver på virksomhedens organisering, økonomiske grænser og identitet. Frederiksberg: Samfundslitteratur. Kompendium Jonathan Baron (2000) Thinking and Deciding, Cambridge: Cambridge University Press, kapitel 19. Shefrin, Hersh (2007): Behavioral Corporate Finance. Decisions that Create Value. McGraw Hill Irwin, kap 1 og 10. SchellingThomas, C. (1984): The Intimate Contest for Self-Command, in Schelling (ed): Choices and Consequences. Perspectives of an Errant Economist. pp.57-82. Keith Frankish & Jonathan St.B.T. Evans (2009): “The Duality of Mind: An Historical perspective.”in Jonathan St.B.T.Evans & Keith Frankish (eds). In two Minds: Dual processes and Beyond” Oxford: Oxford University Press. Jonathan St.B.T.Evans (2009): How many dual-process theories do we need? One, two, or many? in Jonathan St.B.T.Evans & Keith Frankish (eds). In two Minds: Dual processes and Beyond” Oxford: Oxford University Press Camerer, Loewenstein & Prelec (2003): Neuroeconomics: How neuroscience can inform economics” (memo) http://www.econ.nyu.edu/user/bisina/camerer_loewenstein_prelec.pdf Download Busenitz, L. W. and Barney, J. B. (1997). Biases and Heuristics in Strategic Decision-Making: Differences Between Entrepreneurs and Managers in Large Organizations. Journal of Business Venturing Hammond, J. S., R. L. Keeney and H. Raiffa (2006). The hidden traps in decision-making. Harvard Business Review, 84(1): 118-126. Larens Rook (2006): “An Economic Psychological Approach to Herd Behavior” Journal of Economic Issues, Vol XL, pp.75-95. Malmendier & Tate (2005): Does Overconfidence Affect Corporate Investment? CEO overconfidence Measures Revisited. European Financial Management, Vol. 11(5): 649-659. Morse, Gardiner (2006): “Decisions and Desires” Harvard Business Review,pp.42-51. |
|