2011/2012 BA-IVK_KS1T Culture and society 1 and Language Knowledge 1 - German
English Title | |
Culture and society 1 and Language Knowledge 1 - German |
Course Information | |
Language | German |
Point | 5 ECTS (150 SAT) |
Type | Mandatory |
Level | Bachelor |
Duration | One Semester |
Course Period |
Autumn
1. semester |
Time Table | Please see course schedule at e-Campus |
Study Board |
Study Board for BA in International Business Communication |
Course Coordinator | |
| |
Main Category of the Course | |
| |
Last updated on 29 maj 2012 |
Learning Objectives | |||||||||||||||||
De studerende skal have et overblik over den nyere tids historiske udvikling i Tyskland i det omfang det er nødvendigt for at kunne forstå/fortolke grundlæggende forhold i det tyske samfund der adskiller sig fra det danske samfund. Endvidere skal den studerende:
| |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||
Målbeskrivelse: Den studerende skal kunne: • omsætte en skriftlig tekst til en mundtlig præsentation på et nogenlunde flydende og naturligt tysk uden væsentlige kommunikationsforstyrrende fejl • udtrykke sig mundtligt med en høj grad af fonetisk korrekthed • demonstrere viden om forholdet mellem skrift og lyd og de vigtigste udtaleregler i tysk • demonstrere kendskab til forskellige afgørende overordnede politiske, samfundsmæssige og økonomiske forhold i perioden før og efter 1. verdenskrig, efter 2. verdenskrig, i perioden omkring Tysklands deling og efter de 2 Tysklandes forening. • redegøre for Tysklands nuværende grundlæggende politiske, sociale og føderale struktur og have indblik i vigtige konsekvenser af genforeningen i 1990. • demonstrere kendskab til økonomisk stærke og svage regioner i Tyskland • på baggrund heraf kunne forstå og fortolke grundlæggende politiske og sociale forhold i det tyske samfund der adskiller sig fra det danske samfund | |||||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||||
Der gives en indføring i de forskellige politiske, økonomiske og sociologiske forhold i perioden før og efter 1. verdenskrig, efter 2. verdenskrig, i perioden med Tysklands deling og efter Tysklands genforening. Fokus vil derudover værereception og produktion af mundtligt sprog. Der gennemgås vigtige aspekter inden for tysk udtale med hovedvægten lagt på de forhold der erfaringsmæssigt volder danskere størst problemer, og på sammenligning mellem dansk og tysk. Der introduceres forskellige strategier for mundtlig (og skriftlig) sprogproduktion, set i forhold til formålet med sprogproduktionen (fx argumentation, forespørgsel, præsentation af synspunkter). Desuden arbejdes der med udvidelse af de studerendes aktive og passive ordforråd. | |||||||||||||||||
Teaching Methods | |||||||||||||||||
Forelæsninger, holdundervisning, selvstændig arbejde med vejledende materiale til forelæsningerne, desuden for den mundtlige del praktiske øvelser med vejledning og sproglaboratorium. | |||||||||||||||||
Student Workload | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Literature | |||||||||||||||||
Kompendium sammensat til mdt. sprogfærdighed. Bruun Hansen, Agneta/Stenestad, Elva (2005). Gyldendal Tysk Grammatik, Gyldendal, 2. oplag Zint-Dyhr, Ingeborg (2004). Deutschland und die Deutschen. Handelshøjskolens Forlag Evt. supplerende litteratur opgives på semesterplan |