2011/2012 BA-IVK_SP1S Language description and language production 1 - Spanish
English Title | |
Language description and language production 1 - Spanish |
Course Information | |
Language | Spanish |
Point | 5 ECTS (150 SAT) |
Type | Mandatory |
Level | Bachelor |
Duration | One Semester |
Course Period |
Autumn
1. semester |
Time Table | Please see course schedule at e-Campus |
Study Board |
Study Board for BA in International Business Communication |
Course Coordinator | |
| |
Fagansvarlig på spansk - Carsten Humlebæk | |
Main Category of the Course | |
| |
Last updated on 29 maj 2012 |
Learning Objectives | |||||||||||||||||
Det fælles mål for Sprogbeskrivelse og sprogproduktion 1, 2 og 3 er at den studerende tilegner sig viden om og forståelse af det spanske sprogs opbygning med henblik på korrekt afkodning og produktion af grammatiske strukturer, samt at den studerende opnår færdigheder i analyse i primære led samt bestemmelse af leddenes materiale. I Sprogbeskrivelse og sprogproduktion 1 arbejdes der bl.a. med sprogets morforlogi og syntaks med fokus på verbal-, substantiv- og pronominalsystemet. | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||
Den studerende skal kunne: • indsætte den korrekte form af en given grundform i en spansk tekst • revidere en spansk tekst som er behæftet med fejl inden for pensummets emneområder • oversætte enkle sætninger og tekster til spansk • analysere ikke-komplekse spanske tekster på sætnings- og sætningsledsniveau samt bestemme ledmaterialet • anvende den relevante grammatiske terminologi | |||||||||||||||||
Course Content | |||||||||||||||||
Præsentation af og træning i det spanske sprogs morfologi og syntaks med fokus på verbal-, substantiv- og pronominalsystemet. Præsentation af og træning i analyse af sætninger i primære led mht. funktion (dvs. verbal, subjekt, objekt mv.) og materiale (dvs. verbalsyntagme, substantivsyntagme, pronominalsyntagme, ledsætning mv.). | |||||||||||||||||
Teaching Methods | |||||||||||||||||
Holdundervisning hvor træningen i produktion af grammatiske strukturer foregår ved hjælp af forskellige former for mundtlige og skriftlige øvelser, fx indsætningsopgaver og oversættelser af mindre tekster. Opgaverne løses individuelt og i grupper. Introduktionen til sætningsanalyse gives i en række fællesforelæsninger suppleret med holdundervisning. Stoffet præsenteres i forelæsningerne som følges op af træning af analysefærdighederne på de enkelte hold. | |||||||||||||||||
Student Workload | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Literature | |||||||||||||||||
Louise Denver: Sproglige puslerier – om sætningsdannelse i spansk, Frederiksberg: Samfundslitteratur Marietje Hastrup og Lise Thorup Lauridsen: La Gramática - spansk grammatik. Gyldendal (Gyldendals Gymnasiale Grammatikker) 2008 Evt. supplerende litteratur opgives på semesterplan |