2011/2012  BA-REOK  Erhvervsøkonomisk teori og analyse – Regnskab og økonomistyring

Erhvervsøkonomisk teori og analyse – Regnskab og økonomistyring

Point 7,5 ECTS (225 SAT)
Placering Forår
Tidspunkt Se skemaet på e-Campus
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og virksomhedskommunikation
  • Carsten Ørts Hansen - Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi
Fagområde/Category
  • Regnskabsvæsen og økonomistyring/Financial and management accounting
Sidst opdateret den 29 maj 2012
De studerende vil i dette fag blive trænet i at analysere konkrete beslutningssituationer og anvende regnemodeller til løsning af disse. Samtidig hermed trænes de studerende i at kunne vurdere de præsenterede teoriers forudsætninger og anvendelighed

Den studerende skal være i stand til:
  • At kunne læse og forstå et regnskab.
  • At kunne forstå, beskrive og identificere nøgletal som værktøj til virksomhedsvurderinger.
  • At kunne forstå og beskrive balancestruktur samt finansiering med henholdsvis egen- og fremmedkapital.
  • At kunne forstå og anvende virksomhedsanalysen samt tolke og udlægge de opnåede resultater.
  • At kunne forstå de økonomiske sammenhænge og den økonomiske beslutningstagen i en virksomhed.
  • At kunne vurdere investeringsmuligheder og finansieringsformer samt diskutere fordele og ulemper ved kapitalværdimetoden, annuitetsmetoden, interne rentefods metode samt tilbagebetalingsmetoden.
  • At kunne anvende fagets teorier og modeller i forhold til virksomhedens kommunikation med såvel interne som eksterne interessenter.
Eksamen
Erhvervsøkonomisk teori og analyse: Regnskab og økonomistyring
Erhvervsøkonomisk teori og analyse: Regnskab og økonomistyring:
Vurdering Skriftlig stedprøve
Karakterskala 7-trins skala
Censur Eksaminator
Eksamensperiode Sommertermin
Hjælpemidler Se detaljerede bestemmelser nedenfor
Varighed 4 timer

Studieadministrationen offentliggør en liste over godkendte lommeregnere ved semesterets start.

Eksamination
Eksamen er en 4-timers skriftlig stedprøve med alle skriftlige hjælpemidler samt lommeregner. Ved bedømmelsen medvirker bi-eksaminator.

Ved syge-/omprøven erstattes den skriftlige stedprøve af en mundtlig eksamen i hele pensummet uden forberedelse. Bedømmelsen foretages af to eksaminatorer.

Den studerende er automatisk tilmeldt den ordinære eksamen i maj/juni. Der er ikke automatisk tilmelding til syge/omprøven i august og rettidig tilmelding er senest 2 uger før eksamen afholdes.
Undervisningen bygger først og fremmest på forelæsninger, der vil blive gennemført som lærerstyret dialog med relaterede studenterforberedte og studenterpræsenterede cases. Forelæsningerne vil dække de væsentligste emner i pensum og blive understøttet af cases for at illustrere og perspektivere teorien.

Deltagelse i forelæsninger
Øvelser: 42
Forberedelse (herunder læsning af pensum og forberedelse af øvelser):117
Løbende opgaver og fremlæggelser
Eksamensforberedelse:66
Total 7,5 ECTS / 225 SAT
Litteratur
Offentliggøres på CBSLearn inden semesterets start.