2011/2012 BA-TEPO Samfundsanalyse og -diagnostik: Teoretiske positioner
English Title | |
Samfundsanalyse og -diagnostik: Teoretiske positioner |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 7,5 ECTS (225 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og virksomhedskommunikation |
Kursusansvarlig | |
| |
Niels Åkerstrøm Andersen | |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
Samfundsanalyse og -diagnostik: Teoretiske positioner | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||
Prøven har form af, at den studerende individuelt udarbejder en skriftlig opgavebesvarelse af max 7 normalsider, til hvilket der gives tre døgn. Ved bedømmelsen af prøven indgår den studerendes stave- og formuleringsevne i bedømmelsesgrundlaget. Bedømmelsen er udtryk for en helhedsvurdering af det faglige indhold samt stave- og formuleringsevnen. Ved syge-/omprøve erstattes 3-døgns opgaven af en mundtlig eksamen i hele pensummet uden forberedelse. Ved syge/omprøven medvirker ekstern bedømmer. Den studerende er automatisk tilmeldt den ordinære eksamen i november/december. Der er ikke automatisk tilmelding til syge/omprøven i januar/februar og rettidig tilmelding er senest 2 uger før eksamen afholdes. | |||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Formålet med femte semesters samfundsdiagnostik er, at gå bag om diagnoserne fra første semester og spørge til de samfundsteoretiske blikke, de er skabt af. I første semester fremlagdes eksempler på diagnoser i forhold til udviklingen i de konstitutive betingelser for konstruktionen af vort samfund, organisationer og individ. Disse tre variable går igen i dette semester, men nu med udgangspunkt i grundlagsspørgsmål angående, hvordan spørgsmålene om samfund, organisation og individ stiller sig. | |||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Forelæsninger er vægtet tungt i kursets arrangering, fordi de giver mulighed for at skabe et unikt overblik for de studerende, som vi mener, de ikke selv vil være i stand til at producere. Der planlægges i alt 18 forelæsninger. Fire forelæsninger til hver teoriretning samt to afsluttende og tværgående gange. | |||||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||||
Bøger der skal købes!Borch, C. (2011); Niklas Luhmann, Routledge, London. Kritisk litteraturNedenstående litteraturoversigt er ikke en del af pensum, men skal ses som en service til de studerende, der vil læse mere. Når kurset på fire gange fire gange skal introducere så store teoribygninger samt relatere dem til hinanden er der begrænset tid til seriøst at gennemgå de kritikker, der har været af hver enkelt skoledannelse. Som lærere ved vi samtidigt, at der nogle gange kan gå dogmatik i den hos de studerende, sådan at hvis man som enkeltstuderende ikke deler gruppens uddelte hyldest til f.eks. Luhmann eller Habermas, risikere at sættes lidt på et sidespor. Nedenstående liste skulle meget gerne kunne forsyne den enkelte med gode argumenter imod en hvilke som helst af den gennemgåede skoler.
|