2011/2012 BA-TIDI Definition af IS
English Title | |
Definition of Information Systems |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 22,5 ECTS (675 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering |
Forår
4. semester |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og informationsteknologi |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
I semesteropgaven og ved det afsluttende forsvar skal den studerende - kunne forklare fagets grundlæggende teori og begreber, herunder forskellige paradigmer og definitioner af begrebet system. - med udgangspunkt i fagets pensum og egne refleksioner, kunne forklare:
| |||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
. | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Faget ’Definition af Informationssystemer’ befinder sig inden for fagblokken ’IT’. Faget ligger på HA(it.)’s 4. semester og består af en forelæsningsrække og tilhørende øvelser. Formålet med faget ’Definition af Informationssystemer’ er at gøre de studerende i stand til at identificere behovet for og definere indholdet af relevante (IT-baserede) informationssystemer. Faget anvender en bred definition af begrebet informationssystem (IS) til først og fremmest at betyde et menneskeligt aktivitetssystem med et bestemt formål, som kan, men ikke nødvendigvis skal, understøttes af Informationsteknologi; det har fokus på de tidlige udviklings- og analyseaktiviteter og introducere en metodisk ramme til systematisk undersøgelse af en given virksomheds problemområder og mulige organisatoriske og IS/IT-mæssige løsninger herpå. Ved fagets afslutning vil de studerende have forståelse for en række IS begreber, metoder og teknikker til praktisk problemidentifikation og problemløsning i organisationer og situationer. De studerende vil således:
Den praktiske anvendelse af fagets metoder og teknikker finder sted i integrationsprojektet på 4. semester. | |||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Forelæsninger og case-baserede øvelser. | |||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||||
Alter, The Work System Method, Connecting People, Processes, and IT for Business Results, 1st ed., Work System Press, Larkspur, CA, 2006, (ISBN-10: 0-9778497-0-8). Peter Checkland & John Poulte, Learning For Action: A Short Definitive Account of Soft Systems Methodology, and its use Practitioners, Teachers and Students, John Whiley & Sons Ltd., UK, 2006 (ISBN 0-470-02554-9) |