2011/2012 BA-TMAK Makroøkonomi
English Title | |
Macroeconomics |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 7,5 ECTS (225 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
3. semester |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og informationsteknologi |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||||
Matematik B, engelsk B | |||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
. | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Faget Makroøkonomi introducerer de grundlæggende makroøkonomiske begreber, sammenhænge og modeller. Centrale makroøkonomiske emner gennemgås, økonomiens funktionsmåde beskrives og vigtige økonomiske principper identificeres. Fagets hovedinddeling: i) Det korte sigt ii) Det lange sigt iii) Det meget lange sigt, Det korte sigt indeholder de økonomiske konjunkturer. Priserne er her stive. Det lange sigt er den klassiske ligevægtssituation med fleksible priser men med konstant kapitalapparat. Det meget lange sigt indeholder vækstteorien, hvor nu også kapitalapparatet kan variere. Faget søger at besvare spørgsmål som: Hvad bestemmer den samlede produktion og indkomst i samfundet? Hvor vigtig er international handel for en (åben) økonomi, og hvad betyder i denne sammenhæng begreber som ’internationalisering’ og ’globalisering’? Hvorfor udvikler økonomien sig ujævnt over tid? Har man mulighed for at stabilisere økonomien via økonomisk politik? Hvorfor bliver de nominelle priser ved med at stige (også kaldet inflation) over tid? Er underskud på betalingsbalancen et problem? Hvad er penge, hvem bestemmer den samlede pengemængde i samfundet, og hvordan påvirker dette økonomien? Hvorfor er der ikke altid fuld beskæftigelse? | |||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Pensum vil primært blive gennemgået ved forelæsningerne, mens der ved øvelsestimerne vil blive gennemgået eksamenslignende opgaver af verbal-intuitiv karakter. Formålet med øvelsesopgaverne er at opøve de studerende evne til at strukturere og diskutere makroøkonomiske problemstillinger. Øvelsesundervisningen forventes at være lærer- og studerende-interaktiv. De studerende får herigennem et indtryk af, hvordan typiske eksamensspørgsmål kan se ud, og hvordan de håndteres. Der vil ikke være egentlige regneopgaver til aflevering og godkendelse i faget, begrundet i den mundtlige eksamensform. Brug af e-læring Sitescape vil blive anvendt til distribution af dokumenter til og fra de studerende. | |||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||||
Mankiw, G.: Macroeconomics (sixth edition). Worth |