2011/2012 BA-TOL1 Indføring i organisationers opbygning og funktion
English Title | |
Introduction to Organizational Theory |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 15 ECTS (450 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | To semestre |
Placering |
Efterår
,
Forår
(1. og 2. semester) |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og informationsteknologi |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Faget skal sætte den studerende i stand til at:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Indføring i organisationers opbygning og funktion | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøven i faget består af to delprøver:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skriftlig rapport udarbejdet i grupper med individuelt mundtligt forsvar samt pensumspørgsmål. Den mundtlige eksamen varer 30 minutter i alt og bliver bedømt samlet med én karakter. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formålet med faget er at give de studerende en grundlæggende indføring i organisationers form og funktion. Undervisningen fokuserer specifikt på, at den studerende får indsigt i, hvorledes organisationer påvirkes af deres omgivelser samt af de individer, der befolker organisationen. Der arbejdes med betydningen af motivation, roller og interaktion, forandring samt kultur i relation til organisationer. Forskellige perspektiver på organisationer gennemgås med henblik på at illustrere, at opfattelsen af organisationsbegrebet ikke er entydigt. Den studerende får indsigt i forskellige organisationsstrukturer og disses betydning for hvorledes dette påvirker organisationen. Endelig får den studerende indsigt i forskellige typer af beslutningsprocesser og betydningen af læring, magt og politik i forbindelse med beslutningsprocesser i organisationen. Hertil kommer, at de studerende får en grundlæggende indføring i hvorledes organisationer kan studeres empirisk. Metodeundervisningen fokuserer på udarbejdelse og operationalisering af problemformulering samt hvordan kvalitative og kvantitative data kan indsamles, behandles og afrapporteres. Denne viden skal bruges til udarbejdelse af den skriftlige organisationsrapport, som danner grundlag for den mundtlige eksamination. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen foregår som en blanding af storholdsforelæsninger og øvelser. Øvelsestimerne anvendes til at afklare eventuelle tvivlsspørgsmål fra storholdsforelæsningerne, og der arbejdes med cases og studenterfremlæggelser. Derudover tilbydes de studerende klyngevejledning i forhold til deres grupperapport. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|