2011/2012 BA-TOL2 IT-projektledelse
English Title | |
IT Project Management |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 7,5 ECTS (225 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering |
Forår
(2. semester) |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og informationsteknologi |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Efter kurset skal den studerende kunne:
| |||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
. | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Faget giver forståelse for og færdigheder i planlægning, igangsættelse, koordinering og ledelse af projekter, der retter sig mod udvikling af informationssystemer. Endvidere introduceres de studerende til forskellige perspektiver til ledelse af projekter. Faget orienterer om de overvejelser, organisationer kan foretage inden et projekt etableres. Projektledelsesteknikker – inddeles i to hovedgrupper: 1) Introduktion til generelle proces- og udviklingsmodeller til projektledelse herunder planlægning, igangsættelse, gennemførelse og evaluering af projekter. 2) Specifikt for IT projekter vil der blive introduceret estimeringsteknikker, risikostyring, kvalitetssikring, dokumenthåndtering samt stillingtagen til valg af arkitektur. Projektledelse tager udgangspunkt i en teknisk-rationel forståelse af projektledelse med vægt på estimering og målstyring. Desuden introduceres alternative projektperspektiver, såsom det løst koblede perspektiv og projektinnovation. Der lægges vægt på forståelse af samspillet mellem krav til softwareproduktets egenskaber og projektets fremdrift. Dette betyder, at den studerende forventes at have forståelse for identifikation af mulige proces- og udviklingsmodeller, der er egnet i en given kontekst og for et givent softwareprodukt. | |||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Undervisningen foregår som en blanding af storholdsforelæsninger, vejledning og workshop. De studerende vil også blive bedt om at forberede mindre præsentationer undervejs på kurset. | |||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||
|