2011/2012 DIP-EM Erhvervsøkonomisk Metode
English Title | |
Erhvervsøkonomisk Metode |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 5 ECTS (150 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | To semestre |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD (1. del) |
Kursusansvarlig | |
| |
ToBeAnnounced | |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||
Ved prøven skal den studerende
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||||||||
Obligatoriske aktiviteter for virtuelle studerende. Det er en forudsætning for at kunne indstille sig til den skriftlige eksamen i faget, at studerende på de virtuelle forløb har fået godkendt fagets gruppearbejde, som løber sideløbende med faggennemgangen. Gruppearbejdet bedømmes alene af holdets underviser. De nærmere bestemmelser om gruppearbejdets form og øvrige vilkår fremgår af fagbeskrivelserne i Studievejledningen. | |||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||
Faget Erhvervsøkonomisk Metode har som mål at udvikle den studerendes metodebevidsthed ved løsning af erhvervsøkonomiske problemstillinger. Opøvelse af en sådan systematisk arbejdsmetode vil være af stor værdi i forbindelse med den studerendes daglige arbejde i praksis, og det vil være en forudsætning for at kunne gennemføre de videre studier på uddannelsen.
Den studerende trænes i at kunne udarbejde en klar problemformulering i relation til en given problemstilling. I forlængelse heraf skal den studerende kunne operationalisere problemformuleringen i de undersøgelsesspørgsmål, som ønskes belyst. Den studerende skal også trænes i at søge inspiration i relevante teorier og modeller ved arbejdet med praktiske problemer.
Generelt tilstræbes det i faget at skabe en forståelse hos de studerende for, hvordan teorier, modeller og teknikker fra de øvrige disciplinorienterede fag kan eller bør spille sammen med den valgte metode. Endvidere søges det at skabe en forståelse for de mest udbredte metoder, der kan benyttes ved indsamling, bearbejdning og sammenfatning af data og informationer, så resultaterne kan blive til viden i en given sammenhæng. Viden, færdigheder og kompetencer i selvstændigt at kunne udforme samt vurdere et undersøgelsesdesign indgår således som noget centralt i dette fag.
De centrale temaer for Erhvervsøkonomisk Metode er: | |||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||
Vekslen mellem storhold og holdundervisning med dialog. |