2011/2012 DIP-EREG Eksternt regnskab
English Title | |
Eksternt regnskab |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 10 ECTS (300 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
Studiestart den 16. august Undervisningen finder sted tirsdage og/eller torsdage fra uge 33-43. |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD (REØ) |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Viden • På det teoretiske plan giver faget den studerende en forskningsbaseret viden om brugernes beslutningsmodeller og informationsbehov, alternative overskud- og kapitalbegreber og årsregnskabets underliggende begrebsramme. Desuden giver faget viden om de forskningsmetoder, som danner grundlag for den empiriske og normative regnskabsforskning. • På det praktiske plan opnår den studerende viden om de forskellige regelsæt, der regulerer regnskabsaflæggelsen i love og standarder, og hvordan regelsættende implementeres i udarbejdelsen af årsrapporter. • Regelsættenes præcisering af definitioner, indregningskriterier og målegrundlag giver de studerende mulighed for at forstå og reflektere over de konsekvenser, som reguleringens formue (balance-)orienterede overskud- og kapitalbegreber får for virksomheders regnskabsaflæggelse i praksis. Færdigheder Den studerende skal kunne: • Identificere de centrale problemer, som opstår i forbindelse med udarbejdelse af årsrapporter og de områder af det gældende regelsæt, som bør inddrages i deres løsning. • Anvende begrebsrammen som grundlag for indregning, måling og præsentation af væsentlige regnskabsposter i årsrapporten. • Forholde sig kritisk til indholdet af udarbejdede årsrapporter og om nødvendigt stille forslag til ændringer. • Gennemføre en analytisk bearbejdning af årsrapportens generelle oplysninger med henblik på dækning af forskellige regnskabsbrugeres specifikke informationsbehov. • Formidle faglige problemstillinger i relation til udarbejdelsen af koncernregnskaber og til forskelle i moder- og koncernregnskabers informationsværdi for brugerne. | |||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
Eksternt regnskab | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Eksamination | |||||||||||||||||
Ordinær prøve: 27. oktober 2011 Syge- omprøve: Uge 2 (opmærksom på at den er flyttet fra uge 3) 4-timers skriftlig prøve. Alle hjælpemidler tilladt, inkl. pc (ingen netadgang). Studieleder og underviser kan beslutte at foretage en mundtlig prøvning i stedet, hvis det skønnes hensigtsmæssigt set i forhold til antallet af studerende. Eksamen afholdes i uge 43 | |||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | |||||||||||||||||
Indstilling til eksamen kræver 3 godkendte casebesvarelser hvoraf den ene skal præsenteres mundtligt. Alt sammen gruppevis. | |||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Fagets indhold: Faget beskæftiger sig med følgende 5 problemkredse:
| |||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Undervisningen foregår på hold af ca. 35 studerende inddelt i grupper (grupperne dannes ved første undervisningsgang). Undervisningen omfatter dialogforelæsninger med tilhørende opgaver/cases, som knytter sammenhængen mellem teori og praksis. Hver gruppe skal undervejs løse mindst 3 skriftlige opgaver, som afleveres og bedømmes til godkendt/ikke godkendt med henblik på indstilling til eksamen. Den ene besvarelse skal desuden suppleres med en mundtlig gruppepræsentation for holdet. Læreren fungerer som opponent. Indstilling til eksamen kræver 3 godkendelser. | |||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||||
Jens O. Elling: ”Finansiel rapportering – teori og regulering” |