2011/2012 DIP-KK Organisationsteori for praktikere - et process perspektiv
English Title | |
Organisationsteori for praktikere - et process perspektiv |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 5 ECTS (150 SAT) |
Type | Valgfrit |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
Lørdag den 27. august 2011 Fredag den 16. september 2011 Lørdag den 1. oktober 2011 Fredag den 14. oktober 2011 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Min. antal deltagere | 25 |
Maks. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ORG) |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Den studerende skal:
| |||||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||||
Udbydes kun til ikke HDO'ere | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Faget tager udgangspunkt i en forståelse af organisationer som værende komplekse responsive interaktionsprocesser, og tilbyder de studerende en mulighed for at forstå organisationers komplekse processer ud fra dine egne erfaringer. I megen traditionel organisations- og ledelsesteori behandles temaer som strategi, magt, konflikt, identitet, kultur etc som håndgribelige fænomener, der kan styres gennem ledelsesbeslutninger og -handlinger. Faget tilbyder en anderledes tilgang – ”complex responsive processes of relating” (CRP) – hvor grundlaget for at forstå, hvad der foregår i organisationen, er de processer, der udspiller sig imellem organisationens enkelte medlemmer, når de kommunikerer med hinanden. Disse (mikro)processer resulterer i fremvæksten af (makro)mønstre. Disse mønstre påvirkes af alle aktører, ikke kun af den formelle ledelse. Og den formelle ledelse kan ikke præcist styre de mønstre, der opstår. Herigennem tilbydes vi et nyt perspektiv på organisationers udvikling og ledelse. Og vi tilbydes en ramme for at forstå og forbedre vores egne udfoldelser i de organisationer, vi indgår i. Vores afgørende læringsgrundlag er de erfaringer, vi har gjort og løbende gør. Og i den organisatoriske hverdag er vi alle konstant handlende aktører med større eller mindre indflydelse på, hvad der sker omkring os. En teoretisk forståelse af organisatoriske fænomener, der tager disse præmisser alvorligt, er derfor en både praktisk anvendelig og teoretisk tilfredsstillende ballast for virksomheds- og ledelsesstuderende. Faget vil være baseret på, at du arbejder med beskrivelse og analyse af udvalgte dele af dine egne erfaringer, - gerne en situation eller et forløb, du gerne vil blive klogere på. Undervejs i forløbet bearbejdes og udbygges de personlige cases med teoretiske begreber og forståelser gennem diskussioner med medstuderende og underviser. Formålet med faget er, at
Det forudsættes, at deltagerne har en grundlæggende teoretisk viden om organisation, ledelse og erfaring hermed i praksis samt evnen til læsning af komprimeret engelsksproget faglitteratur. | |||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
. | |||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||
HD(O) administrationen | |||||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||||
Stacey, R.: "Organizations as Complex Responsive Processes of Relating" (2003), Journal of Innovative Managemement, Volume 8, no.2. Læses forud for kurset. Grundbogen vil være Ralph Stacey: "Strategic Management and Organizational Dynamics - the challenge of complexity", 6.th. ed. 2011, Prentice Hall. Anden litteratur kan blive inddraget i detailplanlægningen |