2011/2012 DIP-MM04 International Strategic Market Management
English Title | |
International Strategic Market Management |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 5 ECTS (150 SAT) |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et quarter |
Placering | Forår |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HD (AU) |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Den studerende skal • Opnå viden om og indsigt i fagområdets sigte, anvendte begreber, teorier, modeller og metoder • Kunne forstå og reflektere over disse værktøjers anvendelsesmuligheder/-begrænsninger i den givne kontekst • Kunne reflektere over og kunne inddrage relevante modeller, metoder og værktøjer fra tilstødende fagområder/fagdiscipliner • Opnå indblik i hvilke virksomhedsstrategier, der er mulighed for at benytte såvel generelt som under specielle markedssituationer • Opnå et samlet overblik over de faser, der er knyttet til en analytisk- og beslutningsorienteret proces med henblik på formulering, implementering og styring af markedsføringen af virksomhedens produkter og/eller services på internationale aftagermarkeder Den studerende skal kunne: • Gennemføre en grundig og nuanceret analyse af en given virksomhed samt de omverdensforhold, der præger denne • Diskutere de valgte strategier og beslutninger, der har ført virksomheden til den aktuelle position på markedet med det afledte økonomiske resultat • Kortlægge virksomhedens forskellige strategiske forretningsmuligheder under hensyntagen til virksomhedens finansielle midler og øvrige kapaciteter .Demonstrere, at vedkommende kan behandle sammenhænge mellem fagets discipliner, herunder vurdere konsekvenser af foreslåede tiltag/ændringer for virksomhedens lønsomhed, organisation m.m. • Vurdere behovet for, iværksætte og drive den strategiske markedsplanlægningsproces, der med udgangspunkt i kundesegmenternes ønsker og behov sikrer, at virksomhedens produkter og services kontinuerligt udvikler sig i overensstemmelse med efterspørgselen på virksomhedens markeder og de konkurrencemæssige krav • Forstå, reflektere over, relatere og formidle strategiske afsætningsøkonomiske problemstillinger og løsningsmuligheder til andre fagområder i et ledelsesmæssigt og internationalt perspektiv.
| |||||||||||||||||
Eksamen | |||||||||||||||||
International Strategic Market Management | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Faget sigter mod at give den studerende viden, færdigheder og kompetencer indenfor marketingfunktionen som helhed eller centrale dele heraf på internationale markeder samt at kunne gennemføre økonomiske analyser af virksomhedens muligheder og mål således, at den studerende kan identificere, forstå og tackle marketingproblemer i praksis samt udarbejde en realistisk global marketingstrategi – under hensyntagen til de rammebetingelser, der møder den enkelte virksomhed på udvalgte aftagermarkeder med fokus på hensynet til virksomhedens økonomiske/finansielle midler og mål. Virksomhedens markedsmuligheder samt dens økonomiske styrker/svagheder skal således kortlægges som beslutningsgrundlag for valg af dens fremtidige strategi. | |||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Undervisningsformen er intensiv, aktiv og dialogorienteret. Hver undervisningsrunde indeholder en koncentreret kortere oversigtsforelæsning, inddragelse af diverse instruktive øvelser og cases samt studenterfremlæggelser. Vekselvirkningen mellem teoretiske indfaldsvinkler og praktiske anvendelser vil således være en bærende pædagogisk dimension i læreprocessen, og undervisningen afsluttes med virksomhedsspillet The Marketing Game | |||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||
Studieleder Flemming Cumberland | |||||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||||
Keegan og Green, ”Global Marketing”, ISBN-nr. 9780273756071 |