2011/2012 DIP-OO Coaching – et værktøj i ledelseskassen
English Title | |
Coaching – et værktøj i ledelseskassen |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 5 ECTS (150 SAT) |
Type | Valgfrit |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
Lørdag den 27. august 2011 Fredag den 16. september 2011 Lørdag den 1. oktober 2011 Fredag den 14. oktober 2011 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Min. antal deltagere | 25 |
Maks. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ORG) |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Den studerende skal:
| |||||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||||
Dette valgfag udbydes KUN til de HD-O studerende | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Coaching er et af de nyeste ledelsesværktøjer, og der bliver i dag talt om coaching i alle mulige sammenhænge. Vi vil kigge lidt nærmere på hvad det egentlig er for et begreb, hvor kommer det fra og hvordan er det udbredt i dag. Coaching er beskrevet i mange forskellige teoretiske skoler, hvor nogle elementer går igen og andre områder er vidt forskellige. Der er eksempelvis langt fra den individbaserede coaching til coaching af relationer i organisationer. Det fælles ser ud til at være et udspring i den positive psykologi, og vi vil udforske den vinkel på coaching og derfra begive os ud i det systemiske univers samt kigge på det narrative og den filosofiske tilgang.(fx Hanne Moltke, Fogh Kirkeby, Reinhard Stelter, Allan Holmgren, Michael White, Pearce, Cooperrider, Csikszentmihalyi)
Med dette udgangspunkt vil faget med en indføring i grundbegreberne og forskningsresultater fra psykologien og andre studier af det menneskelige sind vil give deltagerne muligheden for at:
I bund og grund drejer det sig om at forstå hvad coaching er og hvornår det kan/ ikke kan bruges i en organisatorisk kontekst
Faget forudsætter at Gitte Haslebo ”Relationer i organisationer” og den socialkonstruktionistiske tilgang er kendt stof, og faget bygger videre på denne basis. Desuden vil deltagerne:
Faget tilrettelægges med fokus på deltagernes læring og forståelse, og for at få det bedste udbytte arbejdes der i grupper med cases, der arbejdes med reflekterende grupper, der vil være kortere forelæsninger og der bliver mulighed for selv at ”tage egen medicin”, så der introduceres basale værktøjer til at kunne gennemføre en samtale, som en del af en coachende lederstil. De enkelte lektioner bliver understøttet af cases, personlige erfaringer og forskellige typer af audiovisuelle indslag.
Faget er krævende – både i henhold til at arbejde inden for nye paradigmer, men også i forhold til pensum. | |||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Faget tilrettelægges med fokus på deltagernes læring og forståelse, og for at få det bedste udbytte arbejdes der i grupper med cases, der arbejdes med reflekterende grupper, der vil være kortere forelæsninger og der bliver mulighed for selv at ”tage egen medicin”, så der introduceres basale værktøjer til at kunne gennemføre en samtale, som en del af en coachende lederstil. De enkelte lektioner bliver understøttet af cases, personlige erfaringer og forskellige typer af audiovisuelle indslag. | |||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||
HD(O) administrationen | |||||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||||
Hanne V. Moltke og Asbjørn Molly: Systemisk Coaching, samt en række teoretiske tekster som udleveres (evt i et kompendium) |