2011/2012 DIP-SS Ledelsesteknologier som modefænomen
English Title | |
Ledelsesteknologier som modefænomen |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 5 ECTS (150 SAT) |
Type | Valgfrit |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
Lørdag den 27. august 2011 Fredag den 16. september 2011 Lørdag den 1. oktober 2011 Fredag den 14. oktober 2011 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Min. antal deltagere | 25 |
Maks. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ORG) |
Kursusansvarlig | |
| |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Den studerende skal:
| |||||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||||
Dette valgfag udbydes KUN til de HD-O studerende | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
”Værdibaseret ledelse”, ”LEAN” og ”Brugerdreven Innovation” er eksempler på ledelsesteknologier, som langt de fleste ledere kan nikke genkendende til. Formålet med dette valgfag er at give deltagerne en forståelse for, hvordan populære ledelsesteknologier ikke nødvendigvis anvendes, fordi de er de mest optimale til at håndtere organisatoriske udfordringer, men snarere fordi de er blåstemplede som særligt succesfulde. Gennem en indføring i begreber og perspektiver indenfor institutionel teori lægger faget op til, at du bliver i stand til kritisk at analyse anvendelsen og udbredelsen af forskellige ledelsesteknologier - og særligt de vilkår og mekanismer, som i et vist omfang begrænser de ledelsesmæssige udfoldelsesmuligheder. Faget lægger ud med en introduktion til grundbegreberne i institutionel teori. Fokus vil være på, at det er en grundlægende ledelsesmæssig opgave at legitimere en organisation i forhold til omverdenen. Vi diskuterer begreberne om organisatoriske felter, rationaliserede myter, institutionelle logikker og isomorfisme (Meyer & Rowan, 1977; DiMaggio & Powell, 1983; Friedland & Alford, 1991; Abrahamson,1996) og gennemgår nogle case eksempler på ledelsesteknologier som modefænomen(Klausen, 2001). Dernæst belyses det ledelsesmæssige dilemma, der består i, at ledelsen på den ene side ønsker at fremstå som synlig, forandringsparat og handlekraftig og på den anden side skal sikre en stabil og effektiv drift i organisationen (Brunsson, 2006; Alvesson & Sveningsson, 2003). Vi diskuterer nogle eksempler på strategier, der forsøger at håndtere dette dilemma, så som en delvis implementering af nye ledelseskoncepter (Røvik, 2007) eller en dekobling mellem organisationens eksterne fremtoning og de interne forhold. Den sidste del af faget sætter anvendelsen af ledelsesteknologier i perspektiv ved at belyse, hvordan teknologierne ikke kun begrænser men skaber ledelsesmæssige muligheder. Således bliver nye ledelsesteknologier fortolket, når de implementeres i en organisation (Sahlin & Wedlin, 2008). Dette giver plads til, at teknologien kan tilpasses den lokale kontekst og kommer til at fremstå som en hensigtsmæssig måde at håndtere organisationens udfordringer på. Desuden er organisationers institutionelle omgivelser komplekse, og ledelsen har mulighed for at trække på forskellige ideer eller logikker, når de udvikler strategier, der skal legitimere organisationen (Waldorff, 2010). Fagets målgruppe Faget retter sig primært mod de deltagere, som er særligt interesserede i at analysere og reflektere over det ledelsesmæssige handlerum i organisationer. Det gælder både ledere i private virksomheder og indenfor den offentlige sektor. | |||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
. | |||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||
HD(O) administrationen | |||||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||||
Et kompendium med følgende indhold:
|