2011/2012  KAN-CMASKAT  Skatteret

Tax Law

Point 13,5 ECTS (405 SAT)
Niveau Kandidat
Placering Forår
Studienævnet for cand.merc.aud.
  • Jane Bolander - Juridisk Institut
Fagområde/Category
  • Erhvervsjura/Business Law
Sidst opdateret den 29 maj 2012
At sætte de studerende i stand til på højt niveau at identificere, analysere og løse centrale skatteretlige problemer inden for særligt
  • Indkomstopgørelsen og skatteberegningen,
  • Beskatningen af kapitalgevinster og kapitaltab mv.,
  • Subjektiv skattepligt,
  • Erhvervsbeskatningen for personer,
  • Familiebeskatning,
  • Skatteforvaltning og – proces, og
  • Beskatningen af juridiske personer og deres deltagere.
  • Endvidere indføres de studerende i moms og afgifter samt centrale dele af arbejdsretten.
Skatteret
Skatteret:
Vurdering Skriftlig stedprøve
Karakterskala 7-trins skala
Censur Censor
Eksamensperiode Sommertermin, Der afholdes ordinær prøve i marts/april (lige år) og i maj/juni (ulige år)
Hjælpemidler Med alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Varighed 4 timer

Målet for faget Skatteret og arbejdsret er at sætte de studerende i stand til på højt niveau at kunne identificere, analysere og løse centrale skatteretlige problemer. De studerende skal herunder

• demonstrere et overordnet overblik over retsområdet ved at kunne identificere de relevante skatteretlige problemstillinger,
  • demonstrere at beherske den juridiske metode ved analysen og løsningen af de relevante skatteretlige problemstillinger, herunder ved at identificere og anvende de relevante retskilder korrekt og
  • demonstrere evner til at analysere retskilder som bl.a. domme, afgørelser og forarbejder samt anvende disse ved løsningen af konkrete skatteretlige problemstillinger.

Endelig indføres de studerende i moms og afgifter samt centrale dele af arbejdsretten, således at de studerende sættes i stand til at kunne identificere og på et godt niveau analysere og løse problemer inden for disse områder.

Undervisningen er overvejende baseret på dialogforelæsninger, holdundervisning med case-opgaver, samt mundtlige og skriftlige øvelsesopgaver.
Arbejdsbelastning
Undervisning 91 timer
Forberedelse 182 timer
Eksamen 132 timer

Pensum:

Aage Michelsen, Steen Askholt, Jane Bolander, John Engsig og Liselotte Madsen: Lærebog om indkomstskat, 14. Udgave (2011). Hele bogen.

Momsvejledningen, C.1, C,2, C.3, og Juridisk Vejledning D.A.4.1-D.A.4.6 og D.A.5

Ruth Nielsen: Arbejdsret for Revisorer, Jurist og Økonomforbundets forlag (2011).