2011/2012 KAN-CMF_F39 Køn i organisationer
English Title | |
Køn i organisationer |
Kursusinformation | |
Sprog | Dansk |
Point | 7,5 ECTS (225 SAT) |
Type | Valgfrit |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering |
Efterår
,
Forår
Ændringer i skema kan forekomme Fredag 09.50-12.25, uge 6-13,15,16 |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Maks. antal deltagere | 60 |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi |
Kursusansvarlig | |
| |
Secretary Karina Ravn Nielsen - krn.lpf@cbs.dk Secretary Lucie Alexanian - electives@cbs.dk | |
Fagområde/Category | |
| |
Sidst opdateret den 29 maj 2012 |
Læringsmål | |||||||||||||||||
Faget ”Køn i organisationer” giver den studerende mulighed for at udvikle sine evner til at tænke kritisk, selvstændigt og kreativt. Den studerendes evne til at italesætte en akademisk valid kritik af forskningsartikler og ideer opøves, og den studerende får mulighed for at tilegne sig en faglig ballast, så denne kan indgå i ligestillingsdiskussioner også i hverdagen på basis af et fagligt pålideligt fundament. Målbeskrivelse: Den studerende kan ved afslutningen af faget: • Analysere og syntetisere konkrete problemstillinger inden for køn og ligestilling i organisationer • Anvende fagets begreber, teorier og metoder • Kritisk reflektere over de forskellige perspektiver på køn og ligestilling, som præsenteres i faget • Afdække de grundlæggende værdier, menneskesyn og ideologier, som er implicerede i de forskellige perspektiver på køn og ligestilling • Analysere konsekvenserne af at vælge ét perspektiv på køn og ligestilling frem for et andet • Formulere strategiske overvejelser i forbindelse med organisationers arbejde med køn og ligestilling • Skabe relevante koblinger mellem fagets teori og erhvervsrelevant praksis • Forholde sig til hvordan organisationers arbejde med køn og ligestilling påvirker og påvirkes af organisationens omverden og interessenter | |||||||||||||||||
Forudsætninger | |||||||||||||||||
Ingen – men en generel interesse i køns- og ligestillingsdebatten er en fordel. | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Hvordan udvikler man ligestilling mellem kønnene i organisationer? Hvad er køn egentligt for en størrelse? Hvad er ligestilling, og hvordan kan man skabe den? – Skal den skabes i organisationer, og hvem bærer ansvaret for at skabe den? Det er nogle af de overvejelser konsulenter må gøre sig i nutidens organisationer, når de udarbejder strategier for bl.a. mangfoldighedsledelse, CSR og HR. I valgfaget ”Køn i organisationer” tilegner den studerende sig et solidt fundament og bliver i stand til at reflektere kritisk over den type problemstillinger med henblik på at rådgive virksomheder om køn og ligestilling. Udenlandske business schools har længe haft fag i køn og ligestilling på skemaet, og i faget ’Køn i organisationer’ får CBS’ studerende nu også mulighed for at undersøge erhvervsrelevante måder at forholde sig til køn og ligestilling på. Gennem aktuelle cases – og eventuelle indspark fra gæsteforelæsere – fra erhvervslivet, medierne og kønsforskningen undersøger vi forskellige måder at forstå køn og ligestilling på i den moderne, vestlige verden. Det konkretiseres hvilke implikationer de forskellige tilgange til køn og ligestilling har for organisationen og kønnet med det formål at gøre den studerende i stand til at formulere strategiske overvejelser ift. med køns- og ligestillingspolitikker i organisationer. | |||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||
Undervisningen løber over 10 gange 3 lektioner og er baseret på kritisk læsning af forskellige tekster, forelæsninger, holddiskussioner og øvelser. Hver gang tager vi udgangspunkt i et bestemt tema ud fra en aktuel case fra virksomheder, medier eller populær faglitteratur. Repræsentanter fra erhvervslivet, kønsforskere og ligestillingsdebattører inviteres til at levere indspark til den faglige debat. | |||||||||||||||||
Litteratur | |||||||||||||||||
Faget tager udgangspunkt i tekster fra bøger og artikler. Hver uge inddrages aktuelle cases og eventuelle gæsteforelæseres indspark. Bøgerne herunder er kun vejledende eksempler til inspiration. Den endelige litteraturliste udleveres omkring semesterstart.
Frederiksberg: Samfundslitteratur
|